Protein (bílkovina) je jedna z nejdůležitějších složek výživy. Lidskému tělu pomáhá s obnovou buněk, podporuje růst a rozvoj svalů. Hojně se vyskytuje ve vejcích, quinoi (merlík čilský – pozn. red.), v kuřecím či rybím mase.

Jídlo ale není jediné, kde byste protein našli. Na trhu existují spousty druhů tzv. proteinových prášků – např. syrovátkový, konopný, sójový, hráškový či mnoho dalších, kterými můžete obohatit produkty, které jinak dostatek živin nemají, jako třeba smoothie nebo mléčné koktejly. I proteinová zmrzlina je dnes už takřka fenomén.

Protein dodává tělu i další látky

Je ale konzumování proteinových prášků skutečně tak prospěšné pro naše tělo, jako když získáváme bílkoviny z potravin? Odborníci tento názor nesdílejí.

„Vždy preferuji živiny z potravin, nikoli uměle dodávané,“ tvrdí Nancy Rodriguezová, profesorka výživy z University of Connecticut v americkém městě Storrs pro server Time. „Jídlo má na rozdíl od doplňků stravy bioaktivní složky, které žádný prášek nenahradí.“

Strava bohatá na bílkoviny navíc lidem poskytuje i další látky, které tělo potřebuje. „Když někteří lidé jedí kvůli bílkovinám z vajíček pouze bílky, řeknu jim, že by měli sníst i žloutek, který obsahuje vitamíny A a B,“ vysvětlila Rodriguezová.

Kvalita proteinu v potravinové formě a ve formě prášku je odlišná i z jiného důvodu. Protein v potravinách kromě živin dodává lidem i devět esenciálních aminokyselin, které si tělo samo nevytvoří. I když některé proteinové prášky tyto aminokyseliny obsahují, ne každý typ jich má takové množství, jaké by bylo potřeba.

Vhodnější pro atlety

Obecně lze říci, že proteinové produkty s přírodním původem, jako např. kasein (získávaný z mléka savců – pozn. red.), syrovátka nebo protein z vaječných bílků, jsou rozhodně prospěšnější než ty umělé.

Dospělý člověk ale ve skutečnosti proteinový doplněk stravy nutně nepotřebuje – průměrně totiž získá 15 procent všech kalorií z proteinu z potravin. To odpovídá všeobecnému doporučení, podle kterého bychom měli 10 až 35 procent denních kalorií přijmout právě z něj.

Proteinové doplňky ale mají oproti potravinám jednu výhodu – je pohodlnější vypít proteinový nápoj, než sníst pokrm bohatý na bílkoviny. To se hodí především atletům nebo jedincům, kteří pravidelně posilují. Protein pomáhá tvořit a obnovovat svaly, a pokud si navíc po fyzickém výkonu dodají i uhlohydráty, doplní si jimi spotřebované cukry.

To ale neznamená, že jako zázrakem přes noc narostou svaly. „Protein dodává kalorie, a pokud ho berete za účelem růstu svalů, musíte jeho konzumaci spojit s fyzickým cvičením. Podstatné je, že při získávání proteinu z potravin získáváte mikroživiny a také vlákninu, které přispívají ke zdravé výživě,“ uvedla Rodriguezová. „Určitě je tedy vhodnější čerpat ho z jídla,” dodala.