Aajibaichi Shaala není úplně obyčejná škola. Nachází se v Indii a místní jí přezdívají „škola babiček“. Leží v obci Phangane, 120 kilometrů východně od Bombaje, a docházejí do ní ženy, které chtějí mít alespoň nějaké základy gramotnosti.

Stejně jako v jiných školách, i zde je nutné nosit stejnokroj. V tomto případě jde o výrazné růžové sárí, do kterého se žačky oblékají každé odpoledne, aby se mohly zúčastnit svých lekcí. Hodina začíná modlitbou, následuje opakování základů psaní a čtení, které je pro mnohé z žen stěžejní pro to, aby ve studiu pokročily dále.

Místo pro učení i setkávání

„Zatím moc dobře neumíme ani psát, ani číst, ale přesto se moc snažíme a užíváme si to,“ řekla pro Reuters jedna ze studentek Gulab Shivaji Kedarová. Mnohé ženy navíc docházení do školy vnímají i jako duševní pokrok. Učení jim dodává sebevědomí a důležitost. Také je pro spoustu z nich novinka trávit čas mimo svou rodinu, se stejně starými vrstevnicemi.

„Od chvíle, co jsem sem začala chodit, jsem doopravdy šťastná. Přijdeme sem, sedneme si všechny pohromadě a užíváme si atmosféru prostředí,“ řekla jiná z žen, devětašedesátiletá Janabi Daji Kedarová, která ve městě zůstala sama. Její děti se z rodného města odstěhovaly jinam a ona zůstala bydlet sama.

Protože zrak některých žákyň už není tak dobrý, některé pomůcky, jako například písmenka, namalovali menší žáci svým babičkám na dlaždice, aby jim tak usnadnili učení.

„Děti můžete učit tak, že na ně budete křičet, ale s babičkami to nejde. Musíte je učit věci znovu a znovu, trpělivě a s láskou. Některé ženy nedoslýchají, některé špatně vidí, takže musíte mluvit více nahlas, anebo jít s učivem blízko k nim,“ přiblížila výuku v praxi 30letá učitelka „třídy babiček“ Sheetal Prakash Moreová.

Gramotnost žen v Indii stoupá

Škola nabízí odpolední kurzy konající se v jedné učebně šest dní v týdnu po dobu dvou hodin. Hodiny jsou naplánované tak, aby žákyně stihly práci na poli nebo v domácnosti ještě předtím, než společně zasednou ke studiu. Jednou z podmínek účasti na hodinách je, aby ženě bylo více jak 60 let.

Zajímavým faktem je, že míra gramotnosti v Indii vzrostla za deset let zhruba o 74 %. Podle posledních údajů ze sčítání lidu ženy ale stále v gramotnosti zaostávají za muži. Jen asi 65 % žen je gramotných, zatímco u mužů jde o 82 %.

Odborníci říkají, že za to může především zastaralý postoj vůči ženám, který je cítit i v tom, že jsou pro muže důležitější potomci mužského pohlaví, ale také uzavírání domluvených sňatků v dětském věku, které stále podrývají ženskou gramotnost.