Odborníci se shodují na tom, že strava obsahující pikantní jídla, kofein a vysoké množství bílkovin má velmi negativní vliv na spánkový rytmus. Studie zkoumala na 2000 dospělých a hledala spojení mezi tím, co jedí a jak v noci spí. Zjistilo se, že některé koření spánek zhoršuje, jiné naopak přispívá k lepšímu usínání.

Kofein a cukr jsou nepřátelé spánku

Ukázalo se také, že jeden člověk z deseti se domnívá, že šálek kávy ve večerních hodinách přispívá k lepšímu snění, zatímco téměř polovina zkoumaných si nedovede večer představit bez alkoholu, který si dávají lidé proto, aby se jim lépe usínalo.

Bohužel takový nápor cukru a stimulantů způsobí, že člověk dokáže kvalitně spát pouhých 6 hodin a 28 minut. Také zapříčiní, že v celkovém součtu se jedinec připraví o 6 hodin a 10 minut spánku za týden.

Dalším problémem s usínáním je zatížená mysl. Celých 53 % lidí ve studii přiznalo, že nejsou schopni před spaním zklidnit tok myšlenek, což způsobuje, že i při ulehnutí u čtvrtiny z nich stále stoupá hladina stresu.

Alkohol zabraňuje odpočinku

„Ačkoli mnoho lidí ví, jak moc důležitou roli hraje strava během dne, stále spousta z nich netuší, že existují potraviny, které mohou přispět ke klidnému snění,“ říká psychoterapeutka Sammy Margová pro Daily Mail. Domnívá se také, že lidem chybí základní znalosti o účincích alkoholu na tělo.

„Nadměrný přísun alkoholu před spaním zabrání člověku dostat se do hlubších fází spánku, což může způsobit nadměrnou ospalost po celý následující den.“

Nejlepší jídla před spaním 

Banány – jsou bohaté na hořčík, uvolňují tedy svaly, ale také spánku příznivé hormony serotonin a melatonin.

Mandle – obsahují látky, které přirozeně snižují svalovou a nervovou funkci, zároveň zklidňují srdeční rytmus.

Med – lžička medu obsahuje glukózu, která předá informaci mozku, aby přestal produkovat látku, která je potřebná pro spuštění bdělosti.

Krůtí maso – je ideální večeří. Obsahuje totiž spánek vyvolávající aminokyselinu tryptofan.

Nejhorší potraviny před spaním 

Kořeněná jídla – mohou vést k problémům s trávením. Kapsaicin, látka obsažená v chilli papričkách, může dokonce měnit tělesnou teplotu, což má na klidné usínání velmi negativní dopad.

Alkohol – sklenka alkoholu před spaním sice může vyvolat pocit ospalosti, pokud si ale dopřejete víc než jednu, zabráníte tak mozku dostat se do hlubších fází spánku, což brání celkové regeneraci těla.

Káva – kofein může člověka nabudit až na pět hodin. Rozhodně nepřispívá těm, kteří mají s usínáním problémy. Pozor také na čaje, které mohou kofein obsahovat. Nejlepší je spolehnout se na bylinkové čaje, například na meduňku, která se při potížích se spánkem doporučuje.

Tučná a mastná jídla – zaměstnají žaludek tak, že musí pracovat na sto procent. Někdy produkují kyselinu v žaludku, která stoupá do jícnu, což je jev známý jako pálení žáhy.

Sladkosti – příliš mnoho sladkého před spaním může způsobit výrazný růst hladiny cukru v krvi, což může samozřejmě narušit usínání i spánek.