1. Stále stejný sport

Pravidelné cvičení je fajn a pro organismus čítá mnoho benefitů. Pokud však řadu let provozujete tytéž cviky, vaše svaly se tomu po čase přizpůsobí a přestanou růst. Podobně tomu bude i s vaší fyzickou kondicí. Neuvidíte žádný posun a cvičení vás přestane bavit.

„Ideální je kombinovat aerobní cvičení s posilovací částí. I zde je nejdůležitější procvičovat a zpevňovat celé tělo. Není dobré zaměřovat trénink pouze na jednu partii. Zpočátku je dobré přidávat aktivitu a zátěž postupně. Začít s aerobním cvičením v kratším intervalu, ale častěji do týdne. A k tomu přidávat jednotlivé posilovací cviky,“ vysvětluje hlavní trenérka fitness center pro ženy Contours Markéta Brožová a dodává, že základem je posilování středu těla, tzv. core.

Sportu, který doteď provozujete, se věnujte i nadále, ale vystřídejte ho i s jinými pohybovými aktivitami. Na výběr jich je více než dost. Obecně se doporučuje střídat posilovací sporty s vytrvalostními a začleňovat protahovací a relaxační cviky.

2. Zajídání stresu

Dát si řádek čokolády nebo jeden kousek dortíku na pocuchané nervy je celkem normální. Ale házet do sebe páté přes deváté, abyste odplavili trable nebo zahnali stres, či dělat večerní a noční nájezdy na ledničku v pořádku není. Po konzumaci cukru, který vyvolá produkci endorfinu, se vám uleví od úzkosti a bolesti, ale nastoupí pocit provinění.

Ke kilům navíc se přidají i problémy s trávením, pálení žáhy a potíže se žaludkem.
„Udržet se ve stabilní náladě můžete pomocí vyvážené porce zdravých tuků, bílkovin a na vlákninu bohatých sacharidů. Právě ty totiž ovlivňují hladinu serotoninu a tím zlepšují naši náladu. A aby nedošlo k prudkému vzestupu hladiny cukru v krvi, je vhodné přidat k sacharidům tuky a bílkoviny,“ říká hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová.

Pokud vás před spaním chytne mlsná, zaměřte svou pozornost na jinou činnost. Vhodná je například krátká procházka nebo meditační cvičení, sprcha nebo koupel, ale i luštění křížovek.

3. Ošklivé nehty

Okusování nehtů a okolní kůžičky vede jednak ke vzniku záděr a drobných trhlinek v okolí nehtového lůžka, způsobit však může také poškození struktury nehtu a v neposlední řadě může být i příčinou infekcí. Pod nehty a na bříškách prstů se vyskytuje řada bakterií, které se při okusování přenesou do organismu.

Jelikož je kousání nehtů většinou příznakem nervozity nebo potlačovaného vzteku, měli byste si v klidu sednout a zeptat se sami sebe, co vás trápí. Když odhalíte problém a začnete jej řešit, zmírní se i nutkání okousávat si nehty. A pokud ne, existují speciální hořké laky na nehty, které kousání nehtů, pokud budete chtít, zabrání.

4. Snížená chuť na sex

Sex je nejen velmi důležitou přísadou partnerského vztahu, ale působí také jako přirozený stimul imunity. Pokud u vás či partnera sexuální touha klesá, návštěvu lékaře určitě neodkládejte. Za sexuální apatií mohou vězet psychické problémy, hormonální nerovnováha, užívání některých léků, ale také podvýživa nebo naopak obezita či jiné závažnější nemoci – například cukrovka nebo nádorové onemocnění žláz s vnitřní sekrecí.

Právě nedostatek sebedůvěry stojí na pomyslné první příčce, proč mají ženy problémy se sexuálním prožitkem. A není divu, jejich tělo prochází v průběhu života velkými změnami: těhotenstvím, těžkým porodem, klimakteriem nebo hormonální nerovnováhou. „Ať už jde o těžký porod, nebo třeba rakovinu prsu, takové zásahy do ženského těla mohou úplně zničit sexuální život v jakémkoli věku,“ vysvětluje plastický chirurg MUDr. Hubert Topinka, primář oddělení plastické chirurgie Lékařského domu v Praze 7.

To, že po chirurgickém odstranění prsu můžete podstoupit jeho rekonstrukci, je dostatečně známo. Provádí se ale také plastika pochvy, což je nejmladší obor plastické chirurgie. Ta řeší v mnoha případech vaginální potíže vzniklé těžkým porodem, špatným zahojením nastřihnuté hráze nebo působením věku.

„Nejde jen o vzhled, ale řeší se tím i nedostatečná pevnost tkání pánevního dna nebo bolestivé deformace genitálií po úrazu či po porodu. Snížená elasticita podslizničního vaziva neobtěžuje ženu jen v oblasti neuspokojivého sexuálního prožitku, ale může být také příčinou zánětů pochvy či močové trubice,“ dodává MUDr. Topinka.

Pokud trpíte vaginální suchostí, ke které dochází v období menopauzy, ani tehdy nemusíte házet flintu do žita. Lze ji poměrně snadno vyřešit speciálními mastmi nebo čípky s kyselinou hyaluronovou v kombinaci s kyselinou mléčnou (např. Hydrofemin).

5. Noha přes nohu

Pokud patříte mezi jedince, kteří si při každém posazení automaticky přehazují nohu přes nohu, pak vaše páteř a kyčelní klouby trpí! Křížení nohou vede k zešikmení zatížené strany pánve a následně ke vzniku skoliózy. Negativní dopad má tento posed i na dolní končetiny. Dochází ke krácení svalů, přetěžování kloubů, a to nejen kyčelního, ale i kolenního a kotníkového. Tato poloha způsobuje také horší proudění krve z dolních končetin a v důsledku toho mohou vznikat křečové žíly.

Pořiďte si domů, a pokud je to možné i do práce velký nafukovací gymnastický míč a seďte na něm. Zabráníte tak křížení nohou a podstatně snížíte riziko bolesti zad a páteře.

6. Nepoužívání dentální nitě

Správná dentální hygiena, do které se řadí i čištění zubů dentální nití, pomáhá předcházet vzniku zubních kazů a zánětů dásní. Studie zveřejněná v časopisu Circulation však také naznačuje, že vyšší koncentrace bakterií v ústech může souviset s vyšším rizikem mozkové mrtvice a infarktu. Příčinou je zkornatění krčních tepen, které způsobuje onemocnění a záněty dásní, kterými krev nemůže správně proudit.

Věnujte ústní hygieně dostatek času denně. Kromě klasického kartáčku se naučte používat také ústní vodu a dentální nitě. Jednou za půl roku navštivte dentální hygienistku a nechte si zuby odborně vyčistit.

7. Zdravé jídlo bez rozmyslu

Celozrnné pečivo, těstoviny, bílé maso, ryby, zelenina, ovoce, klíčky, semínka, ořechy a mléčné výrobky. To jsou potraviny, které se nám nejčastěji vybaví při slovu „zdravé“. Lidé si však často neuvědomují, co všechno je ještě pro naše tělo prospěšné, a může proto bez problému rozšířit náš nákupní seznam.

Neuvědomí si dokonce ani to, že by při výběru měli zohlednit individuální potřebu svého organismu. Potom se stává, že ve snaze stravovat se zdravě konzumují jídla s minimem chutí a kombinace se stále opakují nebo nudí.

Jídlo předně musí chutnat, jinak se vrátíte k tomu, co zdravé není. Takže účelem zdravého jídelníčku není začít jíst každý klíček, který potkám, ale vytvářet nové kombinace chutí, hledat, testovat. Aby to pro vás bylo opravdu zdravé, musíte z toho, co vidíte na talíři, mít požitek, a z toho, co pak vnímáte na jazyku, stejně tak. A jídlo také musí být pestré. Nikoliv asketicky zbavené chutí, barev, živin, osekané na hrozivé minimum, ale bohaté, zábavné, plné chuti. A co nejvíce čerstvé, protože jedině tak je plné živin. Sestavit si nový, prospěšný jídelníček proto není jen tak.

Tři nejdůležitější faktory pro sestavení zdravého jídelníčku
Zdravotní stav – obyčejné lékařské vyšetření a krevní testy pomohou ověřit, jestli nepotřebujete v novém stravování zohlednit fakt, že je třeba snížit hladinu cholesterolu, cukru v krvi, purinů atd. A to sami pohledem do zrcadla opravdu nepoznáte. „Snadno se pak může stát, že se po změně stravy dotyčný necítí dobře, protože třeba neví, že patří ke žlučníkářům, a své bolení břicha přičítá jen stresu. Žlučníkáři by měli vynechávat semínka a potraviny se zrníčky. I jahody, které jsou na povrchu hrubé a dráždí trávicí soustavu. Na tom je vidět, že zdravé obecně nemusí znamenat prospěšné právě pro mě,“ dává příklad Kamila Novotná.
Kondice a pohyb – čím více se hýbete, tím víc si toho můžete v rámci jídelníčku dovolit, protože přece spalujete. „Lidé přecházející na zdravý životní styl nicméně chybně usuzují, že musí množství, složení jídla i jeho kalorické hodnoty držet pod kontrolou do té míry, že mají hlad. Při cvičení i po něm. A hladové tělo nefunguje správně, zvláště když je jídelníček podhodnocený nejen co do velikosti porcí, ale hlavně co do nutriční skladby. Pak není energie ani chuť cvičit,“ podotýká Markéta Brožová s tím, že správně složeným jídelníčkem lze pak ovlivnit nejen množství shozených kil, ale i to, jak se vám začnou rýsovat svaly. A ten vám musí vymyslet někdo, kdo na to má ideálně školy.
Potravinové intolerance – velká kapitola posledních let významně hýbe skladbou nových, zdravějších jídelníčků. Nebo – měla by. Stále se však najdou spousty těch, kteří do sebe dogmaticky ládují třeba jogurt a mléčné výrobky (protože jsou přece zdravé!) a ignorují to, že mají laktózovou intoleranci, takže je po každé takové zdravé svačince bolí břicho. „V jejich případě musí tvorba jídelníčku obnášet hledání alternativ, nikoli držení se něčeho, co se obecně doporučuje,“ zdůrazňuje dietní sestra, která se v praxi setkává i s těmi, kteří si kvůli svým intolerancím naopak z jídelníčku vyškrtali, co měli, ale už to ničím nenahradili. Když tedy přestanete jíst řadu mléčných produktů, měli byste za ně hledat alternativy. Jinak se strava stává jednostrannou, a za to se vám tělo moc neodvděčí ani nebude fungovat, jak má, ani nebude vypadat lépe. Bude strádat, a to je vždycky vidět.