Každý rok jsme bombardováni a zahlcováni řadou nových superpotravin, které slibují zázračné účinky pro naše vlasy i kůži, a dokonce i míry v pase. V minulosti to byla například spirulina, acai bobule nebo javorová voda. Ani letos nebude o bizarnosti nouze, píše Dailymail.com.

Superkoření

Příští rok bude zřejmě nejopěvovanějším kořením veřejnosti dobře známá kurkuma. Kurkuma obsahuje kurkumin, silný antioxidant, který pomáhá zmírňovat bolesti při artritidě, různých úrazech, a dokonce i po stomatologických výkonech.

„Toto jasně žluté koření je známé pro své silné protizánětlivé účinky. Používá se k léčbě zánětlivých stavů, stejně tak hraje i roli v prevenci artritidy a chrání před nemocemi srdce,“ říká výživová poradkyně Lily Scoutterová.

Pokud toužíte po lehkém předvánočním detoxu, okořeňte své pokrmy právě kurkumou. „Kurkuma stimuluje produkci žluči do žlučníku, která má také za úkol v játrech filtrovat toxiny,“ objasňuje odbornice na výživu Cassandra Stodolyová. Pokud neseženete kurkumu nebo vám je její chuť v jídle nepříjemná, vsaďte na doplňky stravy, které kurkumin obsahují.

Květák

Někdo jej miluje, někdo nenávidí. Faktem je, že květák zůstal mnoho let opomíjený, příští rok se ale vše změní. Květákové růžičky můžete rozmixovat v mixéru a vytvořit tak zdravou alternativu klasické rýže, lze také připravit pyré místo bramborové kaše nebo můžete jen odstranit stonek a péct jej celý v troubě jako celek.

„Obsahuje málo sacharidů, kalorií, ale má vysoký obsah vlákniny, vitamínu C, kyseliny listové a draslíku,“ uzavírá výčet pozitiv květáku Stodolyová.

Šťáva z vodního melounu

Populární kokosovou vodu střídá voda z vodního melounu. Dokonce si získala na oblíbenosti i u celebrit, údajně jí propadla Beyoncé, Rihanna a Cara Delevigneová. Obsahuje přírodní minerály, také mimořádně vysoký obsah draslíku, který hydratuje buňky a napomáhá zdravým hodnotám krevního tlaku. Obsahuje také lykopen, jeden z nejsilnějších ochranných antioxidantů obsažených v rostlinách vůbec.

Zemní mandle

Tzv. tiger nuts jsou ve světě zdravé výživy žhavou novinkou. Jedná se o hlízy malé kořenové zeleniny šáchoru jedlého, který se vyskytuje ve Středomoří a v Africe. Ve skutečnosti tyto plody objevili už lidé v době kamenné, ale postupem let se na ně zapomnělo. Nicméně příští rok jim, co se týče popularity, bude přát.

„Tiger nuts mají vysoký obsah vlákniny, obsahují vápník, železo, hořčík a draslík a také další cenné živiny. Jsou skvělou podporou metabolismu a trávicí soustavy při hubnutí,“ dodává Stodolyová.

Adaptogeny

Některé potraviny obsahují látky, které nám pomáhají lépe zvládat stresové situace. Tyto látky se jmenují adaptogeny a najdete je především v mace, lékořici, ženšenu či morinze. Jak jejich název napovídá, adaptogeny pomáhají tělu přizpůsobit se každodennímu i nárazovému stresu.

Adaptogeny umějí přizpůsobit své funkce v závislosti na tom, co naše tělo zrovna potřebuje. Obvykle pracují s nadledvinkami i se žlázami s vnitřní sekrecí, a proto mají přímo vliv na hormonální rovnováhu i způsob, jakým se tělo vyrovnává se stresovými situacemi.

Esenciální oleje

Vonné esenciální oleje zná veřejnost již roky. Jejich velký comeback se ale chystá spolu s počátkem příštího roku. Jde ruku v ruce se zvýšeným zájmem a popularitou o přírodní a celostní medicínu. Esenciální oleje se totiž používají při alternativní léčbě moderních onemocnění, včetně stresu, úzkosti, depresí, při poruchách spánku, a dokonce i ke stabilizaci hormonální nerovnováhy.

„Pokud jde o péči o pleť, stále více se vracíme k základům. Vonné oleje jsou plné vitamínů, aminokyselin a antioxidantů. Pokožku hydratují, vyhlazují vrásky a stejně tak fungují při léčbě nejrůznějších kožních problémů,“ vysvětluje Sonja Dymalowskiová, expertka na péči o pleť.

Kozí maso

Kozí maso není nic výjimečného, zejména co se týče kuchyně severní Afriky a Středního východu. Zatímco kozí výrobky, jako například mléko a sýr, jsou po světě relativně populární, kozí maso budete v supermarketech hledat asi těžko. „Kozí maso je zdravá volba,“ radí Cassandra Stodolyová a dodává: „Obsahuje nízký obsah tuku a mnoho bílkovin. Na rozdíl od hovězího masa, vepřového nebo jehněčího také obsahuje více železa.“