Každé roční období má svá pozitiva. Na jaře se příroda probouzí, v létě je teplo, na podzim se příroda barví do nádherných odstínů, v zimě se dá lyžovat, jezdit na snowboardu atd.

Realita ale v závěrečných měsících roku nemusí být pro všechny tak optimistická, jak by se mohlo zdát. Stačí vyjmenovat krátké dny, nedostatek slunečních paprsků, stres v práci nebo honbu za vánočními dárky. To může i s otrlými jedinci zamávat, a výrazně tak oslabit jejich imunitní systém. A když se k tomu ještě přidají všudypřítomné bacily, může to být doslova pohroma.

Vypořádat se s tím lze nejen přísunem vitamínů a vyhýbáním se stresu, ale právě také dostatečným spánkem, radí server Daily Record.

Pokud si chcete spánek v zimě nejen vychutnat, ale prospět tím i svému zdraví, zkuste se zaměřit na několik věcí.

Pozor na to, co jíte

Stejně jako je pro dostatečnou energii do počínajícího dne důležitá snídaně, je pro kvalitní spánek důležitá i lehčí a nenáročná strava.

„Abychom dobře spali, je vhodné jíst potraviny, které pomohou mozku produkovat melatonin (hormon důležitý pro řízení tělesných rytmů – den a noc). Ideální je malé množství sacharidů s menším množstvím bílkovin bohatých na tryptofan,“ popsal pro skotský server Craig Hudson, zakladatel stránek Zenbev, které se zaměřují na zdravou stravu a kvalitní spánek.

„Platí jednoduché pravidlo jako všude jinde – trocha střídmosti neuškodí. Sýrový sendvič tak bude rozhodně lepší než velký steak. Totéž platí i o alkoholu,“ dodal.

Koupelové rituály

Dopřát si před spaním teplou koupel pomůže tělu i mysli. Je to jednoduše snadný způsob, jak se oprostit od povinností a stresů běžného dne, uvolnit se a připravit se na spánek.

„Pokud jste přetažení, unavení a vyčerpaní, zkuste také aromaterapii. Různé aromatické prostředky přidávané buď přímo do koupele, nebo ve formě tělových krémů, dokážou zklidnit tělo i mysl,“ doporučuje aromaterapeutka Michelle Roques-O’Neilová.

Teplo i chlad

Je vcelku logické, že v zimě se nechce ve spánku nikdo cítit jako rampouch, určité teplo by v ložnici proto být mělo. Nic se ale nemá přehánět.

„V ideálním případě by měla být teplota mozku o něco nižší než u zbytku těla, pro celkové tělesné pohodlí by teplota v ložnici neměla překračovat 19 stupňů,“ uvádí fyzioložka a spánková odbornice Nerina Ramlakhanová.

„Pokud vám bude chladno, zkuste si dát do postele například zahřívací dečku. Každopádně je důležité se zbytečně nepřehřívat, protože pak je člověk podrážděný a neklidný. Vsaďte také spíše na silnější ložní prádlo než na tlustou deku,“ dodává.

Dostatečný komfort

„Kvalita spánku by měla být vždy prioritou. Její nedílnou součástí je pohodlná postel a také matrace. Málokdo si to uvědomuje,“ poznamenává James Cox, spoluzakladatel a výkonný ředitel britské značky Simba Sleep, která se zaměřuje na vybavení ložnic.

Podle jeho slov pokud bude například matrace i maličko nepohodlná, kvalitního spánku se na ní člověk nikdy nedočká. Naopak pokud nebude šetřit a pořídí si kvalitní vybavení, může se v ložnici dočkat nejen vytouženého odpočinku, ale i zmírnění různých bolestí, například zad.

Zapomeňte na techniku

Pokud si chce člověk opravdu užívat nerušený a plnohodnotný spánek, měl by před spaním zapomenout na sledování tabletu nebo koukání do mobilu. Pro co největší pohodu a uklidnění rozbouřeného mozku doporučuje fyzioložka Ramlakhanová odložit jakákoli technická zařízení minimálně hodinu před odchodem do postele.

Lidem, kteří si nemohou pomoci a chtějí před spaním něco nutně dělat, navrhuje klasické čtení. „Vědecká zjištění poukazují na fakt, že mozek reaguje odlišně na čtení, pokud se jedná o text psaný na papíře a ten sledovaný na obrazovce,“ dodala.