I když mají podzim a zima své nepopiratelné kouzlo, lidský organismus je v těchto ročních obdobích vystaven větší zátěži. Což znamená, že je čas začít o sebe víc pečovat.

„Podzim je pro naši psychiku náročnější – působí na nás úbytek slunečních paprsků a zkracování dnů. Pro citlivější jedince je také dobou, kdy se mohou negativně projevovat sklony k sezónním depresím,“ říká psychoterapeutka Bc. Karin Řeháková.

Ke smutnému počasí a k nejrůznějším virózám a infekcím se navíc přidávají typické starosti tohoto období. Prázdniny dávno skončily a na nás se od září valí jedna povinnost za druhou. Včetně všeho, co jsme odkládali právě na podzim…

Přitom víme, že za pár týdnů jsou tu Vánoce a konec roku. To s sebou nese minimálně dvě zrady – ke všemu tomu pracovnímu shonu nad námi svítí velký vánoční imperativ: „Udělej všem radost!“ A konec roku nám navrch nakládá i pocit uzavírání dalšího cyklu provázený nutkavými otázkami: „Prožili jsme tento rok dobře? Udělali jsme všechno, jak nejlépe to šlo? Posunuli jsme se někam dál? Mám ještě čas něco změnit?“

No, v listopadu už moc času nezbývá, ale také ještě není nic ztraceno. Pocity rozladění jsou normální, jen si musíme dát pozor, aby netrvaly dlouho, pak už by bylo namístě navštívit odborníka. A je třeba si uvědomit, že náš tělesný stav bývá většinou odrazem toho, jak se cítíme v duši.

K tomu, abyste nebyli unavení, netrpěli depresivními pocity a vyhnuli se nachlazením, je proto důležité dodržovat určitá pravidla. Dobrá zpráva je, že mnohá z nich jsou velice příjemná!

Dopřejte si světlo a barvy

„Protože naše psychika reaguje na úbytek světla ve zkrácených dnech, dopřejte si doma radost v podobě doplňkových svítidel či dekorativních světélek,“ radí psychoterapeutka Karin Řeháková. „Při depresivních stavech doporučuji světelnou terapii, která spočívá v působení intenzivního světla a má nepopiratelný vliv na zlepšení psychického rozpoložení.“

Podle psychoterapeutky je také důležité, abychom se nezaměřovali jen na to, že jsou dny pošmourné a deštivé, ale užívali si i krásu daného období. Tedy kouzelné barvy listí nebo později romantický sníh.

Barvy bychom také měli vnést do svých každodenních životů. „Barvy výrazně ovlivňují naši náladu. Oblečení, které nosíme, je významným prvkem naší neverbality, tedy toho, co vyzařujeme a jak působíme. Vnímá ji naše okolí, ale především my sami,“ vysvětluje Karin Řeháková, která se ve své praxi zabývá i arteterapií.

Ostatně – každá žena, která aspoň občas najde odvahu a vyrazí například v červeném kabátu, dobře ví, jak velký rozdíl to je proti obvyklému image šedé, nenápadné myšky.

A které barvy si vybrat? „Podzimní šatník je vhodné obohatit o jasné a teplé barvy. Červená, tedy barva ohně a života a všechny její odstíny, je energetizující barvou, která zvyšuje krevní tlak. Žlutá a oranžová evokují sluneční svit, takže úžasně projasní a rozzáří pošmourné dny. Pokud ale tyto barvy nepatří zrovna k vašim oblíbeným, můžete je do svého outfitu zakombinovat alespoň ve formě módních doplňků, které na podzim a v zimě patří k nezbytné výbavě, tedy šál, šátků, rukavic či deštníků.“

Jídlem proti depresi

Dobrým jídlem můžete bojovat nejen proti splínům, ale také proti infekcím.

  • Do svého jídelníčku zařaďte hlávkové zelí, které je zdrojem vitaminu C, kyseliny listové, ale také vlákniny. Pomáhá proti stresu, infekcím a srdečním nemocem. Udělejte si z něj salát nebo jej přidejte do masové směsi a la čína.
  •  K odstranění únavy a skleslosti se hodí ořechy všeho druhu, které dodají energii, posilují mozkové buňky a koncentraci a jsou bohaté na alfa-linolovou kyselinu, minerální látky a bílkoviny.
  • Banány jsou zase skvělým zdrojem energie, vlákniny, hořčíku, draslíku, fosforu, železa, vápníku a vitaminů skupiny B a vitaminu A. Díky tomu mají banány blahodárný vliv na mozek, nervovou soustavu i svaly. Obsahují L-tryptofan, z nějž v těle chemickými pochody vzniká serotonin, tedy takzvaný hormon štěstí.
  • Jeho tvorbu můžete povzbudit i konzumací nepraženého kakaa, papáji a špenátu. Pocit štěstí se dostaví i po vanilkové zmrzlině. Ovšem vybírejte jen tu kvalitní, která obsahuje minimum chemických přísad, ale o to víc pravé vanilky.
  • A co by doporučila psychoterapeutka Karin Řeháková? „Voňavé čaje, ať už ovocné, či bylinkové, které jsou v tomto období přínosným zdrojem pohody.“

Zahalte se do vůní

„Významným bojovníkem proti skleslosti jsou i vůně,“ říká psychoterapeutka, podle které bychom v období podzimu a zimy měli sahat po sladších orientálních vůních, které nás zahalí a dodají nám energii i dobrou náladu. Vhodné jsou parfémy s vanilkou, karamelem, ambrou a pačuli. Především vanilka má jedinečný vliv na psychickou pohodu a navozuje pocity štěstí.

„Rozhodně využijte i účinky aromaterapie, která provoní váš domov a zpříjemní pobyt v místnostech, ale navíc má i vliv na naše zdraví. Vonné oleje můžete využít nejen do aromalamp, ale také k uvolňujícím masážím,“ radí psychoterapeutka.

Ke stálicím mezi zklidňujícími oleji, které podporují dobrou náladu, pomáhají při vyčerpání nebo navozují dobrý spánek, rozhodně patří levandule, bergamot, meduňka, vanilka, tymián, hřebíček, ale také vysoce energizující a mysl projasňující mandarinka a šalvěj.

„Vůně citrusů a eukalyptu pročišťují místnosti a působí proti virům, které způsobují nachlazení,“ uzavírá Karin Řeháková. Pokud se nemůžete rozhodnout jen pro jednu vůni, nebojte se je kombinovat nebo si pořiďte speciální směsi – na výběr jsou například pro klidný spánek, proti stresu nebo depresi. Ideální jsou i aroma roll-ony, které můžete mít neustále při sobě a v případě potřeby je jen aplikovat na zápěstí a spánky.

Bylinkami proti nemocem

Pokud nejste úplně v pohodě psychicky, většinou se dostaví i nějaká ta viróza, nachlazení nebo dokonce chřipka, a proto je důležitá prevence. Kromě vhodného jídla pomohou i bylinky v podobě tinktur a čajů.

  • Prvním krokem k posílení obranyschopnosti těla by měla být očista organismu od škodlivých a toxických látek. „K tomu poslouží rostlina známá jako čertův kořen, odborně eleuterokok. Chrání tělo proti vlivům stresu, zabraňuje výskytu virů a dodává organismu potřebnou energii,“ radí česká bylinkářka Jarmila Podhorná. Vitalitu a povzbuzení proti únavě poskytne také ženšen.
  • Účinnou prevencí proti typickým podzimním onemocněním dýchacího ústrojí je tinktura ze žampiónu, která patří k přírodním antibiotikům dýchacího aparátu. Proti rýmě zakročí zázvorový čaj, který i báječně zahřeje.
  • Vysoký podíl vitaminu C na podporu obranyschopnosti dodá také černý rybíz. „Pokud podlehnete podzimní viróze, nerozčilujte se, že jste nemocní. Vnímejte signál těla, že je čas odpočívat, a užijte si teplé měkké deky a čtení knihy v posteli s voňavým čajem!“ doporučuje bylinkářka.

Neseďte doma!

Rada psychoterapeutky Karin Řehákové. V plném proudu je divadelní sezóna, do kin přichází jedna novinka za druhou, tak neseďte doma a jděte se pobavit.

I sklenka dobrého vína s přáteli je skvělou příležitostí, jak strávit dlouhé večery. Udělejte si zkrátka podzim co nejpříjemnějším a pozitivním obdobím.

Tip redakce

Ořechy, vanilka nebo banány jsou samozřejmě vynikající pochoutky, ale podzim a začátek zimy s sebou nesou i pár tradičních kulinářských radostí, které sice nejsou tak zdravé, ale při troše sebekázně nám dodají spoustu energie a zároveň nás nabijí pozitivními pocity ze sdílené radosti a pohody.

Kdo nestihl svatomartinskou husu, může si naplánovat ochutnávku mladých vín. A zapátrejte po nějakém víkendovém kurzu vaření nebo pečení – s novou inspirací se vám vaše předsváteční povinnosti v kuchyni budou hned zdát příjemnější…

Vyspěte se do růžova

Jsme-li ve stresu a v nedobré náladě, mohou se dostavit i potíže se spánkem. Jak na to, abyste se dobře vyspali?

1. Myslete na to, co jíte a pijete. Už odpoledne volte lehčí jídla, tedy žádné krémové dorty k odpolední kávě. Ostatně na kávu a další kofeinové a energetické nápoje byste také měli zapomenout. „Ideální večeře by měla být lehčí, a přestože se nedoporučuje před spaním cvičit, krátká procházka po večeři klidnějšímu spánku prospět může,“ radí fyzioterapeut René Kacián.

2. Pokud se chcete opravdu dobře vyspat, zapomeňte na pyžamo, které vaše tělo nepříjemně obepíná a nedovolí mu volný pohyb. Jakékoliv oblečení během spánku zvyšuje tělesnou teplotu a snižuje tvorbu melatoninu, ideální je tedy spát nazí. Pokud je vám to nepříjemné, měli byste volit co nejvolnější noční prádlo z prodyšných a lehkých materiálů.

3. „Zkuste si v ložnici osvojit pár návyků podle učení feng šui, které v dnešní přetechnizované době učí návratu k přírodě. Základem je dovolit proudit v ložnici všudypřítomné energii podpořené přírodními materiály. Elektroniku tak raději nechte za zavřenými dveřmi ostatních částí bytu a ložnici zachovejte v harmonii ke kvalitnímu odpočinku,“ radí Jakub Šoufek z Johann Malle.

4. Z bylinných výtažků podporujících spánek využijte levanduli, kozlík, třezalku či gemmoterapeutikum z lípy. Těsně před spaním si dopřejte známou kombinaci teplého mléka s medem. Lidé, kteří dodržují veganskou stravu, mohou místo živočišného mléka použít čtvrt hrnku mléka kokosového.

Pomůže harmonizující koupel

Není nad to, naložit se do vany s horkou a příjemně provoněnou vodou, která navodí pocit uvolnění. Pokud vanu nemáte, můžete si alespoň dopřát koupel nohou!

Připravte si vlastní harmonizující koupelovou sůl. Budete potřebovat čistou koupelovou mořskou nebo himálajskou sůl, do níž přimícháte sušené květy levandule a měsíčku lékařského nebo heřmánku. Pro uklidňující vůni přikápněte aroma olej, například meduňku, bergamot nebo yzop, který navíc posiluje imunitní systém, působí antibakteriálně a protivirově.

Yzop se osvědčuje i při bronchitidách, bolestech v krku a kašli, jeho vůně harmonizuje, zlepšuje koncentraci vnímání a myšlení. Uvolňuje napětí, úzkosti a deprese, působí i afrodiziakálně.

Pokud naopak potřebujete takříkajíc nabudit, přidejte do koupele majoránkový nebo rozmarýnový olej.

Obohacené čerstvé šťávy

Zdatnými bojovníky proti nemocem jsou červená řepa, jablka a kořenová zelenina, z ní především mrkev.

Pokud nemáte v chladnějších měsících na zeleninu a ovoce chuť, udělejte si domácí džusy nebo tolik oblíbené smoothie, do kterých můžete navíc přidat některou ze superpotravin, například chia semínka, acai nebo prášek maca.