„Konzumace alkoholu a nemoci s ní související byly historicky považovány za typicky mužský fenomén. Studie zpochybňuje tuto premisu a dokazuje, že zejména na mladé ženy by se měla soustředit cílevědomá snaha vedoucí k omezení dopadů konzumace alkoholu na zdraví a s tím spjaté škody,“ shrnuli australští výzkumníci.

Studie zveřejněná v British Medical Journal zpracovala výsledky 68 dílčích výzkumů, jež sledovaly konzumaci alkoholu čtyř miliónů lidí v letech 1891-2014.

Pohled na vývojový trend dlouhý více než století ukázal, že mezi lidmi narozenými v letech 1891–1910 bylo dvakrát více mužů pijících alkohol než žen. Pokud jde o nezřízené pití a problémy s ním spjaté, poměr mezi muži a ženami byl dokonce 3:1.

Pět miliónů obětí ročně

V průběhu 20. století a zejména po druhé světové válce už byla situace úplně jiná – zatímco do poloviny 60. let rostl podíl pijících žen v poměru k mužům o 1,2 procenta každých pět let, poté nastal skokový růst v průměru o 10,2 procenta každých pět let.

V generaci narozené po roce 1990 už pijí ženy stejně jako muži a podle některých výzkumů dokonce ještě intenzivněji. Poměr alkoholiků se zdravotními problémy nyní činí 1,2 muže na jednu ženu.

Podle listu The Independent tak nyní nemoci spjaté s konzumací alkoholu zabíjejí pět milió­nů lidí ročně. Pětina dospělých prý navíc zanedbává jídlo, aby se mohla zpíjet.

Výrobci nasadili cílené kampaně

Australští badatelé uvádějí, že sílící pijáctví žen souvisí s obecným poklesem cen alkoholu a zejména tím, že právě na konzumentky se zaměřily výrazné marketingové kampaně výrobců alkoholických nápojů, kteří dali na trh sladší produkty cílené zejména na mladé ženy. Ty si zvykly „dělat si náladičku předem“ – čili často popíjejí ještě před večírky a různými společenskými příležitostmi, a to během příprav, kdy si dělají mejkap a strojí se.

„Pozorujeme, že od 50. let 20. století pijáctví žen sílí. Zjistili jsme i cílenou snahu průmyslu produkujícího alkoholické nápoje dávat na trh výrobky a značky speciálně pro ženy,“ řekla listu The Guardian Emily Robinsonová z britské skupiny Alcohol Concern. Podle ní mají nyní britské ženy „wine o’clock“ po většinu večerů v roce. Tento obrat pro „ovínění“ je slovní hříčkou s narážkou na tradiční britský „five o’clock“ čili „čaj o páté“.

Svou roli v míře pití hraje i zaměstnání žen, protože po práci jsou často popracovní setkání provázená konzumací alkoholu. Údaje britského Národního statistického úřadu také ukazují, že ženy, které chodí do zaměstnání, a mezi nimi především ty, jež mají posty v managementu, konzumují průměrně víc alkoholu než ženy v domácnosti.

The Guardian přitom varuje, že slabší pohlaví se snáz opije a že ženský organismus obecně snáší dopady alkoholu hůř než mužský. Má totiž jiný poměr tuků a vody – vody má ten ženský méně, alkohol se tak v těle více koncentruje. Ženy mají navíc i menší játra, přitom právě v nich se alkohol odbourává.