Podle Louise Aronneho, ředitele Weight Control centra v New Yorku, je tělo uzpůsobeno tak, aby dalo člověku najevo, že má hlad, a předešlo tak hladovění.

„Už v prehistorických dobách byl konstantní hlad užitečným stimulem k tomu shánět potravu. V dnešní době, kdy je možnost se k jídlu dostat 24 hodin denně, může chuť snadno přelstít skutečné požadavky těla,“ řekl pro server Health.

Se svým týmem proto vyvinul několik tipů, jak lze chutě „přelstít“, a namísto nezdravých pochutin se naučit sáhnout po zdravějších alternativách.

Cvičení s chutěmi pomůže

Lekce náročné fyzické aktivity má podle Aronneho na chutě velký vliv. Nedávný výzkum ukázal, že lidé, kteří pravidelně cvičí, se daleko méně přejídají, než ti, kteří se žádné fyzické aktivitě nevěnují.

Studie provedená ve Velké Británii zjistila, že ženy, které běhají na páse v posilovně po dobu cca 90 minut, měly nižší hladiny „hormonu hladu“ ghrelinu, a vyšší hladinu chuť potlačujícího peptidu YY.

Později téhož dne, kdy jim bylo nabídnuto jídlo z bufetu, snědly ženy, které necvičily, zhruba o třetinu více jídla, než ty, které se zapojily do cvičebního programu. Vědci, kteří vedli tuto studii, samozřejmě dodávají, že záleží na náročnosti aktivity.

„Samozřejmě, že budete jíst víc, když budete trénovat na maraton, ale když do své rutiny zařadíte něco méně náročnějšího, například hodinu tance, výsledek by měl být stejný jako v našem průzkumu. A navíc spálíte ještě 350 kalorií,“ říká Pamela Peekeová, asistentka profesora na Marylandské univerzitě.

Pozor na hubnutí

„Je to opravdu smutný příběh, který je zakořeněný v biologii člověka,“ říká doktor Aronne a dodává, že při hubnutí tělo často bojuje, aby ztracenou hmotnost zase získalo zpátky. Odborník osvětluje, že na vině je hormon leptin. Nedávná studie dokonce odhalila u některých lidí raketový nárůst tohoto hormonu v případě, kdy v krátké době výrazně zhubli. Bohužel si váhu neudrželi a kila šla rychle zpátky.

Odborníci z toho viní právě hormon leptin, který zásadně ovlivňoval jejich chuť k jídlu, které tito lidé neodolali a váhu si tak neudrželi. Lékař ale uklidňuje, že tento jev pozorovali pouze u těch lidí, kteří velmi rychle shodili velký počet kilogramů.

Upozorňuje, že by se to nemělo stát u lidí, kteří zhubnou zhruba do 5 % své hmotnosti, tudíž je pro ně udržení vysněné váhy daleko snazší.

Chutě v průběhu cyklu

Ačkoli jinak žijete zdravě, v době před, nebo při menstruaci si zkrátka neodpustíte bramborové lupínky nebo čokoládu. Ano, bohužel mohou za některé chutě i hormonální změny, na které nelze mít žádný vliv.

Vysvětlení, proč ženy na začátku cyklu mají větší chutě a sklony k přejídání, tkví v progesteronu, který je právě v období menstruace na svém absolutním maximu.

Právě při periodě mají také ženy největší pocit fyzického nekomfortu, naznačuje studie Michiganské univerzity. Některé výzkumy také naznačují, že uprostřed cyklu, v období ovulace, je na svém vrcholu hormon estrogen, který působí zcela naopak, tedy potlačuje chuť k jídlu.

Potraviny, které mohou potlačit chuť k jídlu

Celozrnné produkty: Snižují hladinu krevního cukru a inzulínu, zaznělo ve švédské studii publikované tento rok. Jejich konzumace také podle vědců snižuje celkové chutě na nezdravé potraviny.

Voda: Podle výzkumu Virginia Tech lidé, kteří vypijí dvě sklenice vody před každým jídlem, snědí bezprostředně potom o 75 až 902 kalorií méně než ti, kteří se před jídlem nehydratují.

Vejce: Ženy s nadváhou, které mají snídani bohatou na proteiny o 350 kaloriích, později mají k svačině chuť na méně tučné a sladké pokrmy, než ty, které k snídani mají například cereálie.

Paprika: Přidáním papriky jako koření do některých jídel můžete „korigovat“ chutě na tučná, slaná a sladká jídla, ukázala studie Purdue University.