Mnoho lidí se domnívá, že vzniklé problémy s pletí mohou vyřešit drahou kosmetikou. Čím dražší výrobek koupí, tím lepšího výsledku se dočkají.

„Bohužel tím se neřeší příčina, ale důsledek. Problém se tak často může vrátit zpět jako bumerang,” říká Blanka Szabó, odbornice na stravování z projektu PestrýJídelníček.

Projezte se ke krásné pleti

Velmi účinnou prevencí problémů s pletí je úprava jídelníčku. Není totiž žádným tajemstvím, že některé složky v potravinách stav pokožky zásadním způsobem zhoršují.

„Chcete-li mít hezkou pleť, musíte se k ní projíst. Pokud jsou potíže závažnější, např. špatně léčitelné akné, je dobré hledat příčinu i hlouběji, např. jestli v pozadí potíží nestojí potravinové alergie. Každopádně následující potraviny vaší pleti mohou jen prospět,” říká Karolína Hlavatá, odborná garantka iniciativy Vím, co jím, a vyjmenovává některé látky i potraviny, na které je třeba se zaměřit v případě, že člověka trápí problémy s pletí.

Mezi ně patří zinek (luštěniny, červené maso), selen (para ořechy – dva para ořechy pokryjí denní doporučenou dávku, celozrnné obiloviny), vitamin E (rostlinné oleje, ořechy, avokádo), beta-karoten (obsažený v oranžových, žlutých a červených druzích ovoce a zeleniny).

Zaměřte se také na antioxidanty, kterými jsou vysloveně nabity drobné plody, jako jsou například borůvky, jahody, maliny nebo ostružiny. „Jezte správné tuky z tučných ryb, minimální příjem by měl být dvě porce týdně,” říká Hlavatá.

Mezi další vhodné potraviny patří méně tučné mléčné výrobky, libové maso, luštěniny a vejce, zkrátka zdroje bílkovin. Bílkoviny pomáhají obnovovat buňky a dávají pleti pevnost.

Důležitost pitného režimu

Existuje mnoho hydratačních krémů, ale co je doopravdy důležité, je především hydratace zevnitř. Proto je potřeba za den vypít alespoň 2,5 litru vody. Až se léto pořádně přihlásí o slovo, a venkovní teplota vystoupá na příjemných 25 stupňů Celsia, je potřeba denní příjem tekutin zvýšit až na tři litry denně.

Pokud máte problém pít čistou vodu, přijímejte tekutiny například potravinami. Ideální variantou je vodní meloun, který sám o sobě obsahuje hodně vody i pro tělo prospěšné živiny.

Pozor na cukry

Pokud vás z nenadání začalo trápit akné a čas od času se vám objeví pupínek, zamyslete se důkladně nad tím, co jíte. Může za tím být i nadměrný příjem cukrů. Cukr podporuje množení kvasinek, které se podílejí kromě infekcí i na vzniku zanícených míst a podkožních boláků. A pozor, cukry se neomezují jenom na sladkosti.

Skryté se nacházejí například i v bílé rýži či těstovinách, ale i v některých druzích ovoce. Vyměňte bílé pečivo za celozrnné varianty (to samé se týká i těstovin), ovoce konzumujte s mírou a doplňujte zeleninou.

Pro některé lidi je problém strávit průmyslově zpracované obiloviny a mléčné výrobky. Proto, pokud vás trápí ekzém, napětí či svědění kůže, směřujte své kroky k lékaři, anebo se pokuste vysadit některé z těchto potencionálních alergenů.

Jaké vybírat potraviny

Nedokonalosti pleti mohou být způsobeny i hormonální nerovnováhou, proto lze předpokládat, že v dospívání se mnohé změní. „Pokud vás ale problémy s akné trápí i později, zařaďte do svého jídelníčku potraviny bohaté na antioxidanty. Ty mají vysokou výživovou, ale nízkou kalorickou hodnotu,” říká Blanka Szabó.

Mezi takové potraviny patří například avokádo, granátové jablko, chia semínka, lesní plody, citrusy, špenát, z nápojů například zelený a mátový čaj.

Čemu se v případě problémů s pletí vyhnout, jsou určitě fastfoody a průmyslově zpracované potraviny, sladké nápoje, velké množství kofeinu a nepřekvapivě i kouření.

„Potíže s pletí jsou často odrazem psychické zátěže, takže myslete i na svou duši, relaxujte a cíleně se snažte odpoutat od starostí,” uzavírá Hlavatá.