I ty nejzdravější potraviny mohou člověku způsobit trávicí problémy. Pokud máte pocit nafouklého břicha z bílého pečiva, nemůžete čekat, že výměnou za jeho zdravější celozrnnou variantu se něco zásadního změní. Vhodnější je se zamyslet nad množstvím, ve kterém jídlo konzumujete.

Pozor na množství

Vláknina obsažená v celozrnných potravinách je totiž poměrně obtížně stravitelná, proto je potřeba ji konzumovat rozumně a s mírou. Pokud budete jíst příliš mnoho na vlákninu bohatých jídel, můžete si přivodit plynatost, nadýmání či nadměrně říhat.

Pokud do jídelníčku zařazujete jídla bohatá na vlákninu, dejte tělu čas, aby se novému režimu mohlo přizpůsobit, zvyšujte přísun vlákniny pomalu. Dalším tipem, jak se vyhnout nadýmání a bolestem břicha, je při každém takovém jídle vypít hodně vody. Ve vodě se totiž vláknina rozpouští, získává tak gelovou konzistenci a snáz projde střevem.

Rostlinné mléko

I moderní alternativy kravského mléka mohou některým lidem způsobit nepříjemné zdravotní problémy. Služeb rostlinných mlék využívají také lidé s alergií na laktózu. Mandlové mléko má nízký obsah nasycených mastných tuků a cholesterolu, i proto se používá jako velmi častá alternativa klasického kravského mléka.

Bohužel některé značky přidávají do mandlového mléka zahušťovadlo vyrobené z mořských řas, které bylo už v několika případech spojeno se zažívacími problémy, a to včetně zánětlivého onemocnění střev, upozorňuje doktorka Katie Cavutová pro health.com. Proto doporučuje, aby lidé důkladně četli etikety, anebo si velmi snadným způsobem vyrobili rostlinné mléko doma.

Zelený čaj

Zelený čaj je velmi dobře známý pro své blahodárné účinky na lidské zdraví i organismus. Mimo jiné byl spojovaný se snižováním krevního tlaku, jako prevence proti různým formám rakoviny, nebo jako podpora pro správné fungování metabolismu. Je ale důležité uvědomit si, že obsahuje kofein, který může být příčinou bolesti žaludku.

„Zelený čaj, stejně jako káva, obsahuje kofein, který může u některých lidí způsobit nevolnosti,“ upozorňuje doktorka.

Pokud vypozorujete, že vám kofein nedělá dobře, ale zeleného čaje se přesto nechcete vzdát, přejděte například na heřmánkový nebo mátový čaj.

Mléčné výrobky

Mnoho lidí postrádá enzym potřebný pro trávení laktázy, cukru, který je obsažen v mléce. S tím souvisí i tolik známá intolerance laktózy, kterou trpí milióny lidí na celém světě.

Ovšem i když netrpíte nesnášenlivostí mléčných výrobků, může se stát, že vám po jejich konzumaci nebude dobře. Konzumací velkého množství mléčných výrobků může dojít k záměně trávení, která se na místo v žaludku bude odehrávat v tlustém střevě. To může mít za následek průjem nebo nadměrnou plynatost, varují odborníci.

Sladkosti „bez cukru“

Pokud se spoléháte na mlsání v podobě „sugar free“ sladkostí, a není vám po tom zrovna dvakrát dobře, na vině mohou být cukerné alkoholy. To jsou přírodní látky sladké chuti, které mají vzhledem k sacharóze nižší sladivost.

„Právě tyto složky jsou ale pro některé jedince hodně obtížně stravitelné. Způsobují, že bakterie kvasí ve střevech, což má opět za následek plynatost, nepohodlí a nadýmání.“

Džusy

Velký trend odšťavňování také není vhodný pro každého. Sice do sebe člověk dostane několika doušky spoustu tělu prospěšných minerálů a živin, na druhou stranu tento typ snídaní a svačin může organismus i zatěžovat. Některé koktejly totiž mohou obsahovat příliš mnoho cukru či vlákniny.

„Koktejly by měly obsahovat jak cukr, tak i vlákninu, zkrátka by měly být vyvážené. Pokud bude vláknina chybět, hladina cukru v krvi rapidně vzroste a stejně tak bude raketový i jeho pád. Ideální jsou proto smoothies, tedy rozmixované celé ovoce a zelenina, kde kromě dužniny, ve které je cukr, je rozmixovaná i slupka, ve které je vláknina.“

Příliš mnoho cukru má za následek okamžitý vzrůst energie, ovšem také velmi rychlou změnu nálady, vyčerpání, ospalost a hlad. Odborníci proto do čistě ovocných smoothies a šťáv doporučují vždy přidat kus zeleniny, aby se vyrovnala hladina cukru.

Sušené ovoce

Sušené ovoce a křížaly jsou velmi oblíbenou a atraktivní svačinkou, zejména v předvánočním čase. Ovoce obsahuje ovocný cukr, fruktózu, v sušených plodech je více koncentrovaná, než v plodech čerstvých. Obsahuje ale také spoustu vlákniny.

Některé sušené plody se upravují sířením, což může lidem způsobit obtíže, jako je nadýmání, průjem a další. Prevencí by mělo být důkladné omytí ovoce, ale i rozumné dávkování těchto pochutin. Nejlépe tolik, co se vejde do hrsti.