Doktor Carlo Di Clemente, odborník na změny chování, přišel s několika kroky, jak skoncovat se špatnými zlozvyky. Zároveň dodává, že neúspěch je přirozenou součástí na dlouhé cestě, jak se nepříjemných zlozvyků zbavit, píše Dailymail.co.uk.

Podle doktora stačí pět jednoduchých kroků na zlomení jakéhokoli zlozvyku. Americký odborník sestavil pět „pravidel“ zhruba před třiceti lety, a navzdory tomu, že u některých bylo selhání podle jeho slov nevyhnutelné, je praktikuje stále dál.

Pět kroků je rozděleno do etap, které jsou o přemýšlení, psychické přípravě a připravení ke změně. V neposlední řadě je pak na jednotlivci, aby ve svém přesvědčení vytrval.

Pět kroků k úspěchu

První etapa ke zničení zlozvyku spočívá v uznání, že je třeba ve svém životě udělat změnu, a ne situaci brát jen jako nedůležitý pojem. Tato fáze se nazývá prekontemplace a apeluje na lidi, aby o odvykání přemýšleli, zatímco zlozvyk stále provozují.

Další, druhá fáze, nazvaná kontemplace, je o přemýšlení o škodlivosti zlozvyku jako takovém. Také o uvědomění, že je špatný a je třeba s ním skoncovat. Stále v něm však pokračujete, avšak uvědomujete si vážnost situace a už víte, co chcete v životě změnit.

Před tím, než se rozhodne „típnout“ cigaretu, nebo se chcete přestat přejídat a začít jíst zdravě, přichází na řadu třetí, determinační fáze. Ta je o odhodlání. V této pokročilé fázi skoncování s kouřením nebo jiným zlozvykem je potřeba vymyslet plán, kterého se během odvykání budete držet.

Jako předposlední přichází na řadu akce. Se čtvrtou fází přichází konečně na řadu skoncování se vším, co chcete změnit, od odvykání kouření přes kousání nehtů až po přílišnou konzumaci sladkého. Doktor Di Clemente apeluje na všechny, kteří se v této fázi nacházejí, aby ze sebe dostali „to nejlepší“.

Poslední fázi se ve volném překladu říká údržba. Jak už sám název napovídá, je o tom, snažit se stav udržet. Odborník ale říká, že přirozenou součástí odvykání jakéhokoli zlozvyku je to, že člověk může ve své snaze selhat.

Jak začít znovu

„Není ale dobré se na sebe zlobit nebo cítit vinu, naopak je lepší přehodnotit situaci a začít znovu.“ Podle doktora Di Clementa je to součást odvykacího procesu, a právě selhání má člověka naučit, jak se na celý proces znovu připravit.

„Jde o to, mít neustále na paměti, že pokud se to nepodaří, není to důvod k tomu, vzdávat to. Pokud se odchýlíte od původního plánu a dojde k relapsu, je potřeba celý proces obnovit. A když se podaří udělat alespoň nějakou změnu, tak to oslavit.“