V poslední době se u žen mluví především o nadměrném a nevhodném stravování, které vede k nadváze či obezitě, a to i ve spojitosti s nedostatečnou pohybovou aktivitou.

I pravidelný pohyb ale může ve výsledku vést ke zdravotním potížím, které jsou vidět nejčastěji u vrcholových sportovkyň. „U těchto žen je problém opačný, jednoduše nejedí dost,“ uvedla pro server Fox News nutriční odbornice a sportovní poradkyně Cynthia Sassová.

Během své kariéry se již setkala s mnoha ženami, které nějakým způsobem ničily samy sebe. Některé trpěly poruchou příjmu potravy, jiné aktivní ženy často jednoduše nedodávaly tělu potřebnou energetickou podporu ve spojitosti se cvičením. A mnohdy v tom vůbec nebyl úmysl.

To ve výsledku může vést k již zmíněným potížím s kvalitou kostí či nepravidelnou menstruací, ale i dalším problémům. I když si mnohé sportovkyně myslí, že jedí správně a dost, existují určité znaky, že tomu tak není. Jaké jsou největší chyby či příznaky, že tělo nedostává vše potřebné?

Žádné jídlo po cvičení

Mnohé ženy, které cvičí, tak činí nejen pro radost z pohybu, ale také aby spálily přebytečné kalorie. Proto řadě z nich přijde nemyslitelné, aby se po namáhavém tréninku či běhu ihned nacpaly něčím k jídlu. Jenže to je velká chyba.

Po cvičení tělo potřebuje ty správné živiny, aby se po náročném výkonu zregenerovalo. Vynecháním jejich přísunu naopak tělo slábne, což může vést k horším výkonům, nebo dokonce ke zranění.

Neustálá únava 

Za nadměrnou únavou může stát vícero věcí – stres, nedostatek spánku anebo také nedostatečné stravování.

Tělo i v klidovém režimu potřebuje živiny, ze kterých bude čerpat energii na podporu životních funkcí. Obecným pravidlem je, že sportovně neaktivní žena potřebuje zhruba 10 kalorií na každého půl kilogramu hmotnosti, při pravidelném pohybu o to více.

Pro ženu s hmotností 60 kilogramů to tak představuje 1350 kalorií jen v klidovém režimu, plus dodatečných 400–500 kalorií při hodinovém kardio cvičení. Když se k tomu připočtou ještě denní aktivity, jako třeba chůze, domácí práce atd., hodnota ještě o něco naroste.

I přesto existují ženy, které během dne nepřijmou více než 1200 kalorií, což je o zhruba 35 % méně, než potřebují. I při snaze zhubnout je tato hodnota podle odborníků stále nízká.

Výsledkem pak může být podrážděnost, náladovost, špatná koncentrace, ospalost. „Tělo jednoduše dává najevo, že nedostává vše potřebné,“ dodává Sassová.

Nepravidelná menstruace

Projevy nepravidelné menstruace už jsou dostatečně závažným upozorněním, že s tělem není něco dlouhodobě v pořádku. I když k jejím projevům může existovat i několik dalších vysvětlení, nedostatečná nutriční výživa bývá častým důvodem. Řada žen se domnívá, že k vynechávání menstruace dochází především při podváze, tento stav je možný ale i při relativně optimální hodnotě BMI.

Hormonální nerovnováha způsobená špatnou výživou pak může vést k oslabování kvality kostí, což zvyšuje riziko zlomenin při pohybové aktivitě. Hrozí také větší riziko osteoporózy, která je častější u starších žen, vlivem nedostatku živin ale není výjimkou u žen v rozmezí 20–40 let.

„Důsledkem často bývají velmi vážné zlomeniny kostí, včetně úrazů kyčlí v produktivním věku v důsledku dlouhodobého výživového nedostatku. Vápníkové doplňky v takovém případě nejsou vůbec dostačující,“ uvedla výživová a sportovní poradkyně.

Příliš často nemocná

Špatné výživové složení stravy v delším horizontu vede také k oslabení imunity, k jejímu vyrovnání pak nepostačují ani různé ovocné šťávy či vitamínové doplňky. Logickým vyústěním je pak častější nemocnost v podobě nachlazení či chřipek.