Střeva každého člověka mohou být za zimní měsíce zanesena obrovským množstvím bakterií, jejichž hmotnost může dosáhnout až několika kilogramů. Pravidelná očista by tak pro tělo měla být doslova nutnost. Vždy by se ale mělo jednat o nenásilnou formu, tak aby to tělu přineslo opravdu léčivé a blahodárné účinky.

„Ideální tedy je, když se z jídelníčku postupně vyřazují jednotlivé pro tělo zatěžující složky. Dobré je začít vynecháním živočišných výrobků (maso, uzeniny, mléko a mléčné výrobky a vejce) a pak průmyslově nevhodně upravených potravin (konzervy, instantní jídla, potraviny s éčky apod.). Ke konci půstu přijdou na řadu i výrobky z bílé mouky, veškeré pečivo a cukr. To už je pro běžného strávníka docela náročný proces, kterým většinou neprojde sám a bez pomoci," vysvětluje Eva Cikrytová z projektu Jíme jinak, který má velmi propracovanou formu jarní očisty.

„V této fázi již jedinci neví, co by měli jíst, a proto buď očistu ukončí, anebo zcela zbytečně hladoví. Proto lidi učíme, jak dané potraviny nahradit jinými, a to jak do obsahu živin, tak chutí. Jednoduše aby nikoho nehonila mlsná a očistu si nepokazil mlsáním," dodává.

Očista tedy nemusí být žádné utrpení. Naopak jedinec tak má možnost se seznámit s nenásilnou formou zdravého stravování. Cílem by tedy vždy mělo být nejen zhubnutí, ale především uvést organismus do rovnováhy, zbavit se nadbytků a překyselení, kterým dnes trpí valná většina populace.

„Stejně jako v noci, kdy se zklidníme a odpočíváme, by měla být detoxikace malou 'dovolenou' pro naše orgány," vysvětluje Monika Divišová z centra Wellnessia.

Jak na očistu
Zvyšte pitný režim, minimálně 2,5–3 litry vody nebo bylinkových čajů denně. Tekutiny pomáhají s vylučováním odpadních látek.
Vyřaďte z jídelníčku smažená jídla, uzeniny, červené maso, instantní směsi, alkohol, kávu, bílou mouku a pečivo vůbec, cukr, černý čaj, umělá sladidla a mléko.
Jezte dostatek zeleniny, ideálně jako součást každého jídla. Díky vysokému obsahu vlákniny přispívá k podpoře trávení.
Zeleninové polévky či jinak tepelně zpracovaná zelenina pomáhají zahřát organismus, navíc je takto upravená zelenina stravitelnější a získáme z ní více zdraví prospěšných látek. Velmi zdravá, a tedy vhodná, pro období půstu je i kvašená zelenina.
Zvyšte objem vlákniny v jídelníčku. Právě ta má důležitý vliv na správné trávení a pročištění střev. Váže totiž na sebe odpadní látky, které pak odejdou společně s vlákninou z těla ven. Přisypte do zeleninové polévky ovesné otruby nebo lněné semínko, na salát si dejte slunečnicová semínka, fazole také obsahují spoustu vlákniny.
Přílohy si vybírejte bezlepkové, například tmavou rýži, pohanku, jáhly, quinou, batáty.
Přidejte pohyb – rozhýbete tím metabolismus a lymfatický systém. Aerobní pohyb je velmi důležitý – kolo, běh, brusle, aerobic.
Nezapomínejte na odpočinek a relaxaci.
Pro dobrý noční spánek nejezte minimálně dvě hodiny před spaním a zahrňte do svého programu některé relaxační techniky (jóga, pilates, tai-či, dýchání). Řadu z těchto technik můžete praktikovat také doma.

Důsledky hladovění

Mnozí lidé spoléhají na očistu organismu v podobě hladovění. To ale ve skutečnosti organismu spíše škodí. Dochází při něm ke zpomalení a pak zastavení činnosti žaludku, zatímco u správného půstu je zpomalení jen minimální.

„Pokud si někdo řekne, že 2–3 dny to vydrží a pak už bude jíst zdravě, pak to pravděpodobně dlouho nevydrží a z dlouhodobého hlediska tento přístup povede k tomu, že spíš nějaký kilogram nabere, než zhubne,” varuje RNDr. Pavel Suchánek z Institutu dietologie a výživy v Praze a dodává: „Opakované hladovky mohou vést bohužel nejen k tloustnutí, ale i osteoporóze, člověku hrozí také například cukrovka, protože následný jo-jo efekt je velmi nebezpečný.”

Hladovění nevede ke spalování tuků

Paradoxně při hladovění také dochází k tomu, že tělo se nezbavuje přebytečného tuku, ale naopak použije jako zdroj energie svaly a svalový glykogen (svalový cukr), který na sebe váže vodu. Takže každé hladovění, ale i omezení příjmu potravy s sebou nese výrazné odvodnění.

Pro příklad: kilogram tuku obsahuje tolik energie, kolik spotřebujeme za 4,5 dne. Je tedy nesmysl chtít zhubnout dvě kila tuku za týden. Naopak dojde k nastartování spořícího metabolismu a kromě odvodnění a odbourání svalů dojde ke zpomalení metabolismu, což vede k výraznému jo-jo efektu. Proto bychom měli jíst menší porce, ale o to častěji. Doporučuje se pět porcí, u sportujících osob i šest menších jídel denně, v pravidelných intervalech po třech až čtyřech hodinách.

Půst není vhodný pro každého

Půstu by se rozhodně měli vyhnout lidé s cukrovkou, kolísavým krevním tlakem, onemocněním trávicího traktu, jelikož u nich by mohlo dojít ke zhoršení jejich zdravotního stavu.

Nedostatek bílkovin z masa při půstu je také nevhodný pro děti, dospívající, těhotné a kojící ženy.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: