Dále také dodává, že není totiž ani tak podstatné, kolik energie člověk přijme, spíše jde o to, v jaké formě a kvalitě jídlo přijímá. Pokud tak někdo počítá jen celkový obsah zkonzumovaných kalorií, může mít s hubnutím větší problémy, než ten, kdo sní sice více energie, ale ve velmi kvalitních potravinách.

Nízkotučné pokrmy hubnutí zpomalují

Ořechy, olivový olej, tučné ryby a plnotučné mléko patří, podle doktora Lucana z Vysoké lékařské školy v New Yorku, mezi potraviny, které mohou přispět k hubnutí, a to i přesto, že jsou bohaté na tuk a obsahují relativně hodně energie. Naopak nízkotučné pokrmy mohou hubnutí zpomalovat a zabraňovat.

„Zaměřování se jen na kalorie může být zavádějící a může zdraví lidí spíše podlomit, než mu pomoci,“ varuje doktor Lucan v článku, který otiskl odborný časopis Public Health Nutrition.

Podle něj dvě potraviny obsahující stejný počet kalorií, mohou mít totiž na tělo naprosto odlišný účinek. Není tak možné jen nahrazovat kalorie, je třeba hlídat skladbu jídelníčku. Takže člověk, který sní plátek celozrnného chleba, bude brzy hladový a mít chuť na sladké, zatímco jiný, který zkonzumuje bílkoviny se stejnou energetickou hodnotou, se bude cítit dlouho sytý a trávením bílkovin navíc spálí velké množství energie.

Tuky mohou chránit před tloustnutím

„Energetická hodnota v lososovi (bílkoviny) či olivovém oleji (tuk) má naprosto odlišný biologický účinek, než stejná energie obsažená v bílé rýži (sacharidy), hlavně tehdy, když chce člověk zhubnout a držet si kalorie na uzdě,“ vysvětluje doktor Lucan.

Některé tuky – hlavně v ořeších, olivovém oleji, mléčných výrobcích, tučných rybách a avokádu – můžou ve skutečnosti chránit před přibýváním hmotnosti. Na sacharidy bohaté potraviny možná mají méně kalorií (ve stejném objemu či hmotnosti) než ty tučné, ale jejich konzumace zpustí takové metabolické mechanismy a produkci takových hormonů, že pak konzumujeme více, trpíme hladem a máme odpor k pohybu.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: