Uspěchanou a hektickou dobu zažívají v současnosti na vlastní kůži tisíce lidí. Práce je moc a času málo, dalo by se říct. Kvůli pracovním povinnostem odkládají mnozí své koníčky a záliby, nemají čas na vlastní rodinu a děti, a dokonce ani na základní potřeby vlastního těla, jakou přísun jídla určitě je.

Z nedávného průzkumu ohledně stravování jednoznačně vyplynulo, že řada Čechů se při stanovení doby oběda už dávno neřídí vlastními pocity (hladem), ale tím, kdy jim to nejméně naruší pracovní povinnosti. V určitou standardní hodinu, nebo když mají hlad, se stravuje pouhých 23 % lidí.

„Z našich zjištění vyplývá, že práce řídí jídelníček minimálně dvojnásobnému počtu lidí než hlad,” uvedl Pavel Suchánek z portálu Restu.cz, který studii zadal.

Klid na jídlo

Vedle zásadní otázky, kdy na oběd, hraje neméně důležitou roli i čas, jaký na něm mohou lidé strávit. Zpráva z průzkumu uvádí, že 13 % Čechů plánuje oběd tak, aby ho stihli v čase stanovené polední pauzy. Patnáct procent dotázaných pak vyráží na jídlo až tehdy, jsou-li si jisti, že na něj budou mít dostatek času. Není tak výjimkou, že u některých lidí nastane „volno” na oběd až třeba ve tři hodiny odpoledne.

Nejde prý ale o chování stanovené pod tlakem zaměstnavatelů, ale samotných zaměstnanců, uvádí Suchánek. “Právě ti strávníci, pro které je důležité časové hledisko, navíc využívají stále častěji online rezervace do restaurací i v případě oběda. Nechtějí, nebo si ani nemohou dovolit ztratit čas hledáním podniku, ve kterém bude zrovna místo.”

O tom, že čas na oběd bývá pro mnoho lidí doslova napjatý, ví své i Tomáš Hayer, majitel pražské restaurace U Kroka. „Ačkoli to určitě zdraví nepomáhá, většina lidí se ve všední den potřebuje naobědvat co nejrychleji. To je také bezpochyby příčinou obliby denních či poledních nabídek. Kromě cenové výhody u nich očekávají hosté navíc i rychlý servis.“

Na vychutnání není čas, pracovat se musí pořád 

I v přesně stanovené době oběda se ale mnozí lidé nedokážou nebo nemohou i tak odtrhnout od práce. Kontrolují e-maily, vyřizují neodkladné telefony. I z toho důvodu je citelný nárůst požadavků na stravovací zařízení, aby měla připojení wi-fi.

S tím vším také souvisí i celková spokojenost s jídlem. „Hosté, kteří řeší během oběda práci nebo jsou očividně v časovém presu, nemohou nikdy být tak spokojeni jako ti, kteří se přijdou odreagovat a v příjemné společnosti si na něčem dobrém pochutnat,“ popisuje Helena Šochmanová z restaurace T.G.I. Friday´s.