Za hypertenzi je považován tlak u osob starších 18 let vyšší než 140/90 mmHg.

Snížit krevní tlak přirozenou cestou jde tak kromě diety snížením tělesné hmotnosti a stresu či zvýšením fyzické aktivity, také omezením solení a konzumace alkoholu, skoncováním s kouřením cigaret a pomocí bylinek.

Snížení hmotnosti 

„Redukce hmotnosti o jeden kilogram může vést ke snížení krevního tlaku o 2,5 mmHg (t.j. při poklesu hmotnosti o pět kilogramů dochází k poklesu tlaku o více než 10 mmHg). Důležitá je také distribuce tuku v těle – tzv. abdominální obezita je spojená s vyšším rizikem, je charakterizována vyšším poměrem obvodu pasu a boků nebo jednodušeji objemem pasu nad 102 cm u mužů a nad 88 cm u žen,” vysvětluje kardioložka MUDr. Taťana Urbanová z pražského centra Medicon.

Omezit sůl

Lidé by měli denně přijmout maximálně 5–6 g soli, což odpovídá jedné čajové lžičce. Je nutné nezapomínat, že sůl je všude kolem nás a je obsažena i v celé řadě potravin. Výzkumy prokázaly, že u populací s nižším přísunem soli (3 g/den) jsou hodnoty tlaku nižší a chybí obvyklý vzestup tlaku v průběhu života.

Omezení konzumace alkoholu 

U mužů se doporučuje omezit alkohol do 30 g/den, u žen do 20 g/den – t.j. 2 dl vína nebo 0,3 l piva.

Jídelníček

„Strava by měla být pestrá, bohatá na draslík, hořčík a naopak s nízkým množstvím nasycených tuků. Měla by být i velmi bohatá na ovoce a zeleninu,” doporučuje lékařka Taťana Urbanová a předkládá následující rady, jak změnit jídelníček.

Změny jídelníčku
slazené limonády nahradit vodou s citrónem, ovocným nebo zeleným čajem
bílé pečivo nahradit tmavými celozrnnými variantami s dostatečným množstvím vlákniny
omezit spotřebu cukrovinek a dortů, menší množství kvalitní hořké čokolády je možné
kupovat čerstvé potraviny bez přídavku soli, vyloučit konzervované potraviny, uzeniny, smažené výrobky
zařadit ryby do jídelníčku 2x týdně (losos, pstruh, herinky, sardinky), z masa jsou vhodná nejlépe libová kuřecí prsa nebo krůtí
sůl nahradit bylinami a kořením, nepoužívat tekutá a sypká polévková koření, vynechat potraviny s glutamátem sodným
jako zdroj draslíku zařadit ovoce a zeleninu – meloun, banány, broskve, pomeranče, cukety, dále jsou vhodné celer, rajské, cibule, česnek, brokolice, mrkev; upravovat nejlépe v páře
mléko a mléčné výrobky volit se sníženým obsahem tuků (jogurty do 3 %, sýry do 30 %, vyloučit tavené sýry)
vhodná je pravidelná konzumace vlašských a lískových ořechů, lněných a slunečnicových semínek, olivového oleje
zařadit do stravy pravidelně čočku, fazole a další luštěniny
vyloučit potraviny z řetězců rychlého občerstvení
vhodné potraviny a pokrmy rozdělit do menších dávek a jíst alespoň 5x denně

Fyzická aktivita

Jedinec s hypertenzí by měl minimálně 30–45 minut 3–4x týdně cvičit. Nejlépe formou svižné chůze, plavání, jízdy na kole nebo běhu.

Omezení léků

Na vysokém tlaku se mohou podílet i některé léky, např. nesteroidní antiflogistika (protizánětlivé léky), sympatomimetika (látky napodobující účinky podráždění sympatického nervového systému), kortikoidy a u citlivých žen i hormonální antikoncepce.

Bylinky 

Mezi nejúčinnější přírodní léky na snížení tlaku se považuje česnek. Zvláště pak v kombinaci s rybím olejem. Snižuje hladinu cholesterolu a chrání tak cévy před ucpáváním. Vhodné ho je přidávat jako koření do jídla či pomazánek. Vyrábí se z něj i tinktura – česnek se naloží do alkoholu a posléze se po lžičce denně užívá.

Fazol obecný (plod bez semen) – čaj je vhodný především pro snižování tlaku u diabetiků. Zároveň totiž snižuje hladinu cukru v krvi a má močopudný účinek. Používá se také při zadržování vody v těle a při nemocech ledvin a močových cest.

Hloh obecný – je doporučován jako podpůrný prostředek při chorobách srdce, cév a při vysokém krevním tlaku. Nemá toxické ani vedlejší účinky, ale vždy je dobré jej užívat pod dohledem lékaře.

Meduňka lékařská – kromě snižování krevního tlaku ještě uklidňuje a tlumí bolest. Je naprosto neškodná, předávkování nehrozí a nemá žádné vedlejší účinky.

Zběhovec plazivý – čaj z něj prý uleví potížím spojeným s hypertenzí.