Plody arónie (odborně temnoplodce černoplodého) obsahují mimořádně vysoké hladiny antioxidantů. Ty chrání buňky našeho těla před zbytečným poškozováním a následně řadou nebezpečných chorob. Podle některých zdrojů je v nich jedno z nejvyšších množství těchto látek, které odborníci naměřili v jedlých druzích ovoce.

Důležitá obrana proti agresivním radikálům

Antioxidanty významně potlačují aktivitu agresívních kyslíkových radikálů. Ty přirozené vznikají při látkové výměně v našem těle. Zúčastňují se v organismu řady chemických reakcí a jsou pro ně dokonce potřebné. Problém je, když se jich začne tvořit moc. Mohli bychom to přirovnat ke špatně seřízenému motoru auta, z jehož výfuku se začne valit černý kouř.

Radikály pak začnou v nebezpečné míře napadat naše buňky. Podobně jako napadá rez železo. A mohou se podílet na vzniku aterosklerózy (kornatění cév), šedého zákalu, nemocí ledvin, revmatických chorob, cukrovky, na poškozování jaterní tkáně atd.

Dokážou však poškodit dokonce DNA, kterou můžeme označit za projektovou dokumentaci našeho těla nebo za jakýsi přírodní počítačový program, podle kterého náš organismus vytváří a obnovuje buňky všech orgánů se všemi jejich individuálními zvláštnostmi. Odborníky proto nepřekvapí, že neustálé útoky volných radikálů, které DNA naruší, dovedou vyvolat zhoubné nádory.

Co zvyšuje riziko

Co přispívá k přílišnému vzniku zmíněných radikálů? Kouření, včetně toho pasívního, stres, nemoci, přejídání a nedostatek pohybu, různé formy záření, počínaje ultrafialovým, konče rentgenovým, ale třeba také nedostatek kyslíku nebo postupující věk, tedy stárnutí.

Eliminovat jejich negativní činnost nebývá ve většině případů nijak přehnaně složité. Stačí zlepšit životosprávu a jíst hodně ovoce i zeleniny. Bohatým zdrojem antioxidantů jsou například sója, brokolice, citrusové plody, rajčata, česnek, košťálová zelenina (kapusta, kedlubny a květák). A jak jsme si právě řekli, také arónie.

Na trhu se objevují džusy, marmelády, víno a další výrobky z černého jeřábu, tedy z arónie.

Na trhu se objevují džusy, marmelády, víno a další výrobky z černého jeřábu, tedy z arónie.

FOTO: Profimedia.cz

Velmi užitečný rutin

Antioxidanty, zejména antokyanidy, však nejsou jedinou zajímavou látkou, kterou bobule této plodiny obsahují. Najdeme v nich také vitamíny B2, B9, C, fluór, jód, mangan, železo a další minerály i stopové prvky. Podobně jako jinou důležitou látku – rutin, kterého obsahuje hodně rovněž pohanka.

Tato látka dovede mírnit křehkost krevních kapilár a zvyšovat pružnost cév. Zároveň lehce snižuje hladinu špatného LDL cholesterolu, má antioxidační efekty a zesiluje účinek vitamínu C. Vzájemná podpora efektů mezi antioxidanty a vitamínem C je u plodů arónie typická.

Výhody a nevýhody syrových plodů

Sazenice arónie, která slouží i jako nenáročný a přizpůsobivý okrasný keř, nabízejí na některých farmářských trzích, případně v prodejnách sazenic. Lidé si je mohou pěstovat na zahrádkách a v zahradách.

Měli by však vědět, že nezpracované plody černého jeřábu jsou trochu trpké, kvůli vysokému obsahu tříslovin, které známe třeba u temně zbarveného červeného vína. A to je jeden z důvodů, proč se zpracovávají do marmelád, sirupů, šťáv a dalších produktů. Jejich konzumenti však musí počítat s tím, že v nich při tepelném zpracování například množství některých vitamínů o něco klesne. Ale i tak zůstávají zdrojem mnoha cenných látek.

Jako součást jídelníčku

Vhodné se zdají být pro lidi se zvýšeným cholesterolem a hypertenzí. Látky, které obsahují, mohou přispět k jejich snížení. Významně podporují také imunitu a už zmíněnou ochranu buněk.

Pokud jde o vliv na štítnou žlázu, je dobré pravidelnou konzumaci produktů z arónie konzultovat s lékařem. Jestliže pacient již používá na její léčbu léky, může být pro něj v některých případech další příjem jódu kontraproduktivní. Při jeho nedostatku jde naopak o krok pozitivní.

Některé zdroje doporučují vyzkoušet výrobky z arónie i na žaludeční poruchy nebo chronické záněty. Případně ji zařadit do jídelníčku podobně jako brokolici nebo třeba košťálovou zeleninu, což může být velmi užitečná součást prevence proti rakovině tlustého střeva, případně zažívacího ústrojí.

Chybu určitě neudělají lidé, kteří racionálnost tohoto kroku proberou s nutriční terapeutkou. Má medicínské vzdělání a dokáže jim pomoci nejen praktickými radami, ale třeba i se sestavením jídelníčku bohatého na další potraviny, o kterých se ví, že mají tyto pozitivní efekty.