V posledních několika desetiletích se obyvatelé vyspělých zemí výrazně zakulacují. Nejvýznamnějším důvodem jsou, kromě téměř nulového pohybu, stále se zvětšující porce jídel – proti 50. letům minulého století narostly o 100 a někde dokonce o 140 procent. Proto jsou pro hubnoucí jedlíky malé porce doslova za trest a jsou hlavní příčinou ztroskotání každého dalšího hubnutí.

Volumetrika si však s tímto problémem dokáže poradit. Její tajemství tkví v tom, že jedinec má na talíři spoustu jídla, které ho zasytí a ztrácí tak pocit, že drží dietu.

"Vše je o skladbě pokrmu. Volumetrika je nutriční přístup, který zohledňuje denzitu, neboli hustotu potravin. Jedná se o to, že každá potravina má svoji hustotu a z té vyplývá i energetická hodnota," vysvětluje základní princip této metody nutriční terapeutka Sandra Miloševičová, DiS. et DiS.

"V praxi to vypadá tak, že čím nižší kalorická hustota, tím méně energie daná potravina obsahuje. Do jídelníčku se tedy zařazují nízkokalorické potraviny, protože jich můžeme sníst o něco více. Jde hlavně o vizuální efekt, aby se dietář necítil hladově. Psychologický efekt plného talíře hraje velkou roli," dodává výživová poradkyně.

Důležitá hustota a objem jídla

Zjednodušeně se lze řídit logickým srovnáním: jeden gram bílkovin má 17 kJ, přičemž stejná hodnota platí i pro sacharidy, zatímco gram tuku má úctyhodných 38 kJ. Je tedy jasné, že vhodnější je dát si syrovou zeleninu místo stejného množství dušené či zapečené a čerstvé ovoce místo kompotovaného nebo sušeného.

Z bílkovin by mělo být upřednostňováno světlé maso, tj. drůbež a ryby, a mléčné výrobky spíše s nižším obsahem tuku.

Nesmíme ale zapomínat na nutnost poskytnout tělu veškeré důležité živiny, tedy vitaminy, minerální látky i vlákninu obsaženou jak v čerstvé zelenině a ovoci, tak i v cereáliích. Není vhodné na pečivo rezignovat.

„Klasické rohlíky a chleba je ale nutné vyměnit za něco lehčího např. pufované chlebíčky. Zatímco chleba byste si mohli dopřát jeden krajíc (100 g), pufovaných chlebíčků Racio multigrain téměř 10 kusů (100 g). Co do energetické náročnosti je to totiž totéž,“ upozorňuje Sandra Miloševičová.

Ani mlsání není úplně zapovězeno: hubnoucí si v rámci svačiny bez výčitek, a dokonce coby součást dietního plánu, mohou dát ochucené pufované produkty.

Dieta  především pro velké jedlíky

„Volumetrika je vhodná pro všechny, kdo chtějí začít jíst zdravěji a zároveň přitom zhubnout několik kil. Může to být cesta pouze dočasná, lze ji však používat i jako vhodnou pomůcku dlouhodobě,“ upozorňuje Sandra Miloševičová.

"Ale jako u všeho i zde platí: nic se nemá přehánět. Při nesprávném nastavení by mohlo docházet ke zhoršení zdravotního stavu, hrozit může např. podvýživa, karence určitých nutrientů apod. Záleží také na zdravotním stavu hubnoucího, na jeho chronických onemocněních, případně nutnosti dodržování jiné diety z důvodu nějaké choroby," dodává terapeutka.

I přes zdánlivou jednoduchost principu volumetriky se, stejně jako u všech ostatních diet, vyplatí konzultace s odborníkem na výživu, který obvykle kromě rady s jídelníčkem doporučí výraznější příjem neslazených tekutin.

Hubnutí s tímto novým hitem dietářů je nesporně snadnější a příjemnější, samozřejmě však není samospasitelné – pravidelný pohyb a změna životního stylu může úspěšné ubývání na váze jen zefektivnit.

Příklad denního jídelníčku při využití volumetriky, pro ženu s nadváhou středního věku a lehké fyzické zátěže.

Ukázkový jídelníček podle Sandry Miloševičové
Snídaně – ovesná kaše (55 g vloček, 2 lžíce sójového sušeného mléka, 1 kávová lžička medu, voda), kiwi, jablko (celkem 120 g), skořice, zelený čaj
Svačina – půl balení Raciolek pomeranč-čokoláda, bylinný čaj
Oběd – Losos (200 g v syrovém stavu) na bylinkách, brambor ve slupce (100 g), ledový salát – 150 g, neperlivá voda
Svačina – Racio Chlebíčky rýžové 50 g s žervé 40 g, rajče 100 g, obilná káva se sójovým mlékem
Večeře– Polévka z červené čočky 330 ml, Racio Knäckebrot s vlákninou 60 g, meduňkový čaj