Mezi stále častější onemocnění patří tzv. civilizační choroby způsobené především špatným životním stylem, životním prostředím, kouřením ale i nadváhou.

Tzv. metabolický syndrom stojí obvykle v pozadí všech nemocí srdce a cév, které v současnosti patří mezi nejčastější příčiny úmrtí.

„Kdo chce snížit riziko problémů se srdcem, měl by se soustředit na to, aby byla jeho strava bohatá na tučné ryby, rozpustnou vlákninu (ovesné vločky a luštěniny) a zeleninu a ovoce. Snědením kousku zeleniny nebo ovoce ke každému jídlu snížíte riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění o 27 %,“ upozorňuje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D. v rámci kampaně na podporu mléka a mléčných výrobků Bílé plus.

Důležité je kombinovat živočišné (máslo) a rostlinné tuky (např. olivový olej). Dietní strava nemusí být nudná a bez dobrůtek. Pomáhají i ořechy (obsahují vitamin E, B, hořčík, draslík, vlákninu), sklenka vína či hořká čokoláda.

Jak na zvýšený cholesterol

Cholesterol si udržíte ve správné hladině díky mléku a mléčným výrobkům. Podle řady studií má totiž konzumace těchto produktů s obsahem tuku do 2 % hypocholesterolemický efekt. Předpokládá se, že probiotické bakterie mohou trávit cholesterol a snížit tak jeho vstřebávání v zažívacím traktu.

Vysoký krevní tlak

V prevenci tohoto onemocnění je důležité zvýšit konzumaci draslíku (banány, sušené meruňky, brambory, zelenina), vápníku (mléko a mléčné výrobky) a N-3 mastných kyselin (především ryby – losos, makrela, sleď, pstruh). Je také potřeba omezit v potravě sodík – méně solit!

Pro lepší imunitu

„Jezte pestře, hodně pijte a ujistěte se, že jíte dostatek bílkovin, např. mléčné výrobky, libové maso, drůbež, ryby, vejce,“ vyjmenovává specialistka vhodné potraviny pro zvýšení obranyschopnosti organismu a dodává: „Dopřávejte si zakysané mléčné výrobky (mají blahodárný vliv ve střevě, což je centrum imunity), dýňová semena (mají vysoký obsah zinku), para ořechy (obsahují selen) a pijte zelený čaj.“

Prevence ledvinových kamenů

Základem je příjem dostatečného množství tekutin a konzumace nízkotučných mléčných výrobků.

„Ukazuje se totiž, že vápník (obsažený právě v mléce, jogurtech, tvarohu apod.) pomáhá vázat šťavelany, které se uplatňují při vzniku ledvinových kamenů,“ upozorňuje Hlavatá.

Jak na menstruační potíže

„V dlouhodobé studii sledující více než 3000 žen se ukázalo, že ty, které přijímaly více mléčných výrobků, měly o 40 % nižší riziko vzniku premenstruačního syndromu než ženy, jež mléčné výrobky jedí málo,“ zmiňuje expertka.

Současně je ale důležité zvýšit i příjem vitaminu D (je také obsažen v mléce a mléčných výrobcích), navýšit hořčík (špenát, luštěniny, celozrnné obiloviny), vitamin E (rostlinné oleje, semena, ořechy), železo (červené maso, vnitřnosti) a výrobky ze sóji (obsahují fytoestrogeny).

Jak ovlivnit (ne)plodnost

„Zaměřte se, abyste ve své stravě navýšili příjem kyseliny listové (listová zelenina, zelenina obecně, celozrnné obiloviny, některé mléčné výrobky), N-3 mastných kyselin (ryby) a zinku (dýňová semena, plody moře, libové červené maso),“ upřesňuje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

Zajímavé jsou výsledky studií na zvířatech. „Výzkumy u zvířat naznačují, že se u spermií v posledních okamžicích před oplodněním zvyšuje spotřeba vápníku, kdy spermie potřebují „energetickou bombu“ k průniku do vajíčka.“

V jedné studii bylo prokázáno, že u polycystických ovarií, kde je potíž s ovulací, mohou vápník a vitamin D navrátit menstruaci.

Na nespavost sklenka mléka

Možná to zní jako „babská rada“, ale sklenka teplého mléka s medem pomáhá navodit spánek. A důvod? Mléko obsahuje aminokyselinu tryptofan, ze které se tvoří serotonin, jenž napomáhá spánku.

Jak na onemocnění dásní

Této nepříjemnosti přispívá nízký příjem vápníku, který posiluje kost v čelisti. Pomáhá tak ničit bakterie vyvolávající kazivost zubů a záněty.

„Kromě potravin bohatých na vápník konzumujte dostatek celozrnných potravin pro stabilní hladinu krevního cukru a ovoce a zeleninu pro navýšení antioxidačních látek,“ dodává doktorka.

Nepříjemný opar

Zasvěcení dobře vědí, jakou bolest může opar způsobit. A ještě k tomu může vypadat docela hrozivě.

„Bylo zjištěno, že herpes viry způsobující opary, využívají jako „potravu“ aminokyselinu arginin. Pokud přijímáme potraviny bohaté na aminokyselinu lysin, působení argininu se snižuje. Ideální je sníst během dne alespoň 3 gramy lysinu.“ Kde byste lysin hledali? Především v mase (hovězím, kuřecím, rybách), ale i v mléčných výrobcích (sýr čedar, cottage, bílý jogurt, mléko).

Jogurty proti průjmům

Zakysané mléčné výrobky (jogurty, kefíry, zákysy…) můžete konzumovat nejen jako chutnou svačinu, ale i coby prevenci i léčbu průjmů.

„Obzvlášť důležité je jejich užívání po antibiotické léčbě. Mají schopnost obohatit střevo prospěšnými bakteriemi. Mléčné výrobky obsahující Lactobacily také omezují závažnost rotavirových průjmů u dětí a mají své uplatnění i v prevenci respiračních onemocnění u dětí.“

Prevence rakoviny

Navýšit příjem zeleniny a ovoce (zvlášť vhodná brukvovitá zelenina), celozrnných potravin, tučných ryb a luštěnin. Dobrou volbou je i zelený čaj.

„Nezapomínejte ani na antioxidanty, jejichž zdroji jsou hrozny, čaje, česnek, cibule i hořká čokoláda,“ připomíná odbornice. „Konkrétně v prevenci rakoviny prsu, tlustého střeva a rekta se uplatňuje především vápník (mléko a mléčné výrobky) a vitamin D (ryby, játra, žloutky, mléko, sýry).“

Jak na žaludeční vředy

Zastavte se na chvilku a zamyslete se, jak se stravujete. Důležitou obranou před žaludečními vředy je pravidelný jídelní režim, menší, ale častější porce jídla a vyhýbání se kořeněným a horkým pokrmům.

„Vředy 'zastrašíte' zakysanými mléčnými výrobky, protože nepříznivě působí na bakterii Helicobacter pylori, častého původce žaludečních vředů. Urychlují i jejich hojení. A samozřejmě se snažte co nejméně se stresovat,“ dodává PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.