Za premenstruační syndrom jsou považovány psychické a fyzické příznaky, které se objevují několik dní až dva týdny před menstruací a mizí krátce po začátku menstruačního krvácení. Ženy jsou tak mnohdy náladové, podrážděné, úzkostné až depresivní a obvykle je trápí únava, nafouklost, otoky v oblasti břicha či napětí a zvýšená citlivost prsou.

"Nejzávažnější formou PMS je premenstruační dysforická porucha (PMDD), která se vyskytuje přibližně u 3 – 8 % žen. Při PMDD trpí žena nejméně pěti závažnými příznaky, včetně jednoho psychického příznaku /deprese, úzkost, podrážděnost nebo výkyvy nálad/. Tyto příznaky jsou natolik závažné, že výrazně narušují běžné denní aktivity ženy," vysvětluje gynekoložka Kateřina Svojanovská.

Příčiny premenstruačních příznaků nejsou stále jasné. Předpokládá se, že PMS je spojen s abnormální odpovědí organismu na fyziologické kolísání hladin hormonů v druhé polovině menstruačního cyklu u predisponovaných žen.

Jak žena pozná, že trpí syndromem

Každá žena prožívá premenstruační syndrom jinak. "Období před menstruací může být emočně vypjaté. Žena se může cítit plačtivá, přecitlivělá, podrážděná, depresivní nebo může mít všechny tyto příznaky najednou. Fyzicky se může cítit "nafouklá" a mít pocit zvýšené citlivosti až bolesti prsou. Může být nadměrně unavená, přibývat na hmotnosti
a mít zvýšenou chuť na sladké," upozorňuje Svojanovská.

Ačkoliv každá žena vnímá tyto příznaky jinak, platí pro každou, že čím více o nich ví, tím lépe je může zvládat. Pomůckou jí v tomto směru může být tzv. PMS dotazník, který dokáže vyhodnotit stav ženy a na základě něho může ošetřující gynekolog stanovit snáze léčbu. Dotazník naleznete na: www.pms-poradna.cz.

Možná léčba

Pozitivní vliv na premenstruační příznaky může mít úprava životního stylu (dostatek spánku, přiměřená fyzická zátěž, úprava stravy s omezením soli, cukru, alkoholu, kofeinu a nikotinu) a relaxační cvičení, např. jóga.

Určitou účinnost u premenstruačních poruch prokázaly i některé doplňky stravy a fytoterapie. Po dobu 7 až 14 dní před menstruací je vhodné užívat v dostatečném množství vápník, hořčík, vitamin B6 a vitamin E. Z přírodní léčby se používá: třezalka tečkovaná, drmek obecný, ploštičník a olej z pupalky. Nicméně chybí klinické studie potvrzující účinnost přírodních prostředků.

Často lékaři doporučují i léčbu v podobě hormonální antikoncepce. "Dřívější studie prokázaly existenci minimálních rozdílů v příznacích PMS mezi uživatelkami hormonální antikoncepce a ženami bez této léčby. Velkou změnu v tomto směru přinesl vývoj kombinované hormonální antikoncepce s antimineralokortikoidními účinky. To znamená, že progestin s antimineralokortikoidním účinkem zabraňuje nadměrnému zadržování vody v těle a příznivě tak ovlivňuje premenstruační příznaky," dodává Svojanovská.

U žen, které nechtějí užívat hormonální antikoncepci a přírodní preparáty u nich nezabírají, lékaři doporučují léčbu pomocí antidepresiv.