1. Buďte aktivní

Nečinnost může ubrat až čtyři roky života. Lidé, kteří nejsou aktivní, jsou až dvakrát více ohroženi rizikem mozkové mrtvice a vznikem onemocnění srdce. Pozitivní vliv cvičení na kardiovaskulární systém je dobře znám, méně už se ale ví, že funguje i jako prevence proti nádorům.

2. Mějte přehled o svém cholesterolu a hlídejte si ho

Zvýšená hladina cholesterolu může vést k hromadění tuku v cévách, což zvyšuje pravděpodobnost onemocnění srdce a riziko mozkové mrtvice. Obecně by hladina cholesterolu dospělého jedince neměla stoupnout nad 5 milimolů na litr.

3. Dbejte na zdravou výživu

Začít jíst zdravě je to nejlepší, co můžete pro své zdraví udělat. Kontrolujte množství tuku, cukru a soli, a dbejte na zastoupení ovoce a zeleniny, které obsahují vlákninu a základní vitamíny a minerály.

4. Znejte hodnotu svého krevního tlaku a mějte ho pod kontrolou

Vysoký krevní tlak je hlavním rizikovým faktorem pro srdeční infarkt a srdeční selhání, cévní mozkové příhody a onemocnění ledvin. Navíc se objevuje stále více důkazů, že způsobuje i demenci.

5. Dosáhněte a udržujte si optimální váhu

Nadváha a obezita jsou strašákem moderní společnosti a důsledkem nezdravého životního stylu. Jsou ale zároveň hlavními rizikovými faktory pro srdeční onemocnění a mrtvici. Být obézní může snížit dobu dožití téměř o čtyři roky.

6. Dbejte na prevenci cukrovky nebo ji držte pod kontrolou

Diabetes zvyšuje riziko vysokého krevního tlaku, aterosklerózy (zúžení cév), ischemické choroby srdeční a cévní mozkové příhody, zejména pokud je hladina cukru v krvi špatně kontrolovaná. Mnoho lidí má navíc typ cukrovky, který vzniká v důsledku velkého příjmu a malého výdeje energie.

7. Nekuřte

Kouření způsobuje devadesát procent úmrtí na rakovinu plic, asi 80 procent úmrtí na zánět průdušek a rozedmu plic a asi 17 procent úmrtí na srdeční onemocnění. Okamžité ukončení kouření výrazně snižuje riziko srdečních onemocnění a mrtvice.