Diety jsou stále populární téma. Zeptáte-li se někoho ve svém okolí, jistě vám poradí něco, co podle něj zaručeně funguje. Jak ale mezi řadou detoxikačních diet, ozdravných kúr a všemožných doporučení či zákazů poznat, co opravdu funguje a pomáhá a co je pouhá fikce?

Australský server Daily Telegraph zveřejnil desítku největších mýtů a nepravd.

Mýtus 1: Salát jako nejlepší volba

Jen proto, že se v salátu nachází cosi zeleného co je salátu podobné, neznamená, že je to i nejzdravější. I když salát jako příloha k obědu je jistě dobrou volbou, některé mixované saláty mohou obsahovat velké množství tuku. Především přidáte-li do něj ořechy, sýr, avokádo nebo zálivku.

Dietní konzultantka Susie Burrellová vysvětlila, že například kuřecí Caesar salát obsahuje 22 gramů tuku, zatímco Řecký salát s kuřecím masem má jen 15 gramů tuku.

TIP: Nejlepší volbou je výroba vlastního salátu s nízkotučným dresinkem.

Mýtus 2:  Ořechy jsou tučné, proto nejsou při dietě vhodné

Hrst mandlí denně pomáhá při hubnutí, podporuje metabolismus a dokonce i snižuje hladinu cholesterolu. Doktor Naras Lapsys doporučuje i při dietě konzumaci ořechů, protože obsahují zdraví prospěšné nenasycené tuky. "Ořechy jsou vhodným občerstvením bohatým na bílkoviny, rychleji a na delší dobu zasytí."

TIP:  Při dietě se doporučuje zhruba hrst přírodních ořechů denně (mandle, kešu nebo vlašské ořechy), což se rovná asi 1100 kJ.

Mýtus 3: Nízkotučné výrobky jsou nejlepší

Expert v hubnutí celebrit, doktor Brian Sproule, doporučuje vyvarovat se všech nízkotučných výrobků nebo těch, které jsou označovány jako "fat free" (zcela bez tuku).

Je pravda, že možná obsahují méně tuku, zato jsou ale ve většině případů plné cukrů, takže v konečném výsledku obsahují stejné množství kilojoulů jako tučné výrobky. To platí ve velkém množství například u nízkotučných jogurtů.

Ani pečení potravin místo smažení nám automaticky nezaručí nižší obsah tuku, stejně tak cukrovinky bez tuku, které jsou v 99 procentech případů nabité kilojouly.

TIP:  Čtěte si pečlivě etikety u výrobku. Kontrolujte nejen obsah tuku, ale i celkovou nutriční hodnotu v jedné porci, stejně tak i množství cukru a soli.

Mýtus 4: Zelený čaj škodí

Podle jedné z posledních studií, uveřejněné v časopise American Journal Of Clinical Nutrition, každodenní pití zeleného čaje naopak omezuje tělesný tuk a pomáhá snižovat cholesterol. Prý také pomáhá snižovat a regulovat chuť na sladké.

TIP:  Když vás přepadne hlad, dejte si šálek zeleného čaje.

Mýtus 5: Karbohydráty jsou vhodné v kteroukoli denní dobu

I když se jedná o další z omylů, dát úplný zákaz chlebu a těstovinám v našem jídelníčku by také nebylo tou správnou volbou. Pro kladný účinek při hubnutí je tedy nejvhodnější omezit jejich příjem.

"Pokud chcete zhubnout, doporučuji omezit příjem sacharidů, a to především ve večerních hodinách. Je to zároveň účinný postup, jak dostat pod kontrolu příjem kilojoulů," radí dietetik Matt O'Neill.

TIP: Pro příjem sacharidů je nejvhodnější snídaně, která vám dodá dostatečnou energii na celý den. Nejvhodnější je celozrnný chléb a obiloviny, vyhněte se zpracovaným sacharidům, jako je bílý chléb a sušenky.

Mýtus 6: Zásadní omezení příjmu kilojoulů pomáhá k rychlému zhubnutí

Extrémní diety možná pomáhají rychle zhubnout, ale to jen proto, že jsou nejčastěji založeny na vodě, tvrdí Susie Burrellová.

Také varuje před drastickým omezením příjmu jídla, tělo se totiž dostane do režimu hladovění, čímž se zpomalí metabolismus a organismus se tak bude bránit úbytku hmotnosti. Razantní omezení jídla také způsobuje ztrátu svalové hmoty.

TIP: Pro ženy, které chtějí zhubnout, je vhodný příjem cca 5000 kJ za den. Pokud dosáhnou požadované váhy, je vhodné snížit denní příjem kJ ještě o 800 kJ za den.

Mýtus 7: Při posilování spíš naberete svalovou hmotu, než zhubnete

Tento mýtus je nejvíce rozšířený především mezi ženami. Odborník říká, že silový trénink pomůže jak při hubnutí, tak při formování postavy. Navíc, čím více svalové hmoty budete mít, tím víc kilojoulů spálíte, a to i když jste v klidu.

TIP: K běžnému kardio cvičení (nejoblíbenější je běh, jízda na kole, jogging) přidejte dvě až tři sady posilovacího cvičení pro zvýšení svalové hmoty.

Mýtus 8: Káva při hubnutí škodí

Tento hojně pomlouvaný, ale zároveň i velmi oblíbený nápoj je pro nás ve skutečnosti dobrý. Nejen že pomáhá při depresi, je vhodným prostředkem při ochraně proti Parkinsonově chorobě, je vhodnou prevencí proti žlučovým kamenům, diabetu nebo některým druhům rakoviny.

TIP: Nesmíme ale opomenout, že kofein je návykový. Proto bychom měli omezit příjem kávy na jeden až dva šálky denně.

Mýtus 9. Některé potraviny, jako například celer, spalují tuky

Navzdory jakýmkoli tvrzením neexistuje žádné jídlo, které by magicky rozpouštělo tuky. Je pravda, že například celer nebo grapefruit mají nízkou hladinu kilojoulů, ale nějaké stále obsahují.

TIP: Celer můžete například uplatnit v nízkokalorických salátech, ale nezakládejte na něm svůj jídelníček při hubnutí. Nezapomínejte, že klíčem k hubnutí je pravidelné cvičení a zdravá strava.

Mýtus 10: Po banánech se tloustne

Abychom dosáhli stejného množství kJ jako je například v jednom kousku pizzy, museli bychom sníst šest banánů.

Banán je naopak velmi dobrým zdrojem vlákniny, hořčíku a draslíku. Také neobsahuje tuk a je zdrojem vitamínu B6, který posiluje imunitní systém a pomáhá při tvorbě červených krvinek.

TIP: Banán je vhodný jako dopolední svačina. Vyhněte se ale banánovým čipsům, které obsahují přidaný cukr a jsou plné kilojoulů.