Je obecně známo, že za hodinu aktivního pohybu se spálí přibližně tolik kalorií, kolik obsahuje jeden rohlík. To by zpočátku mohlo ty, kteří se snaží zhubnout, odradit. Pohyb má ale jiné nesporné výhody.

1. Okamžitý výdej energie

Počet kalorií spálených během zátěže se na první pohled nemusí zdát až tak vysoký. Například stokilový člověk vydá při jízdě na kole nebo při plavání za půl hodiny tisíc kilojoulů, což je energetická hodnota například čtyřiceti gramů čokolády, 250 gramů kuřecích prsou nebo kila rajčat.

„Pokud však tento člověk sportuje doporučených padesát minut, spálí už během cvičení dietní oběd, jehož energetická hodnota by se měla pohybovat kolem 1300-1600 kilojoulů,“ říká Gabriela Knosová, terapeutka z brněnského Institutu kompliment.

2. Zvýšení klidového metabolismu po pohybové aktivitě

Náš organismus i v naprostém duševním a tělesném klidu spotřebovává energii, aby zachoval všechny životní funkce. Této minimální hodnotě energie říkáme bazální (klidový) metabolismus. Po jedné hodině intenzivnějšího cvičení metabolismus pracuje až 48 následujících hodin ve vyšších otáčkách než obvykle.

Co se vlastně děje v těle po ukončení pohybové aktivity? „Svalové buňky mají vyčerpané glykogenové zásoby, proto vyžadují vyšší dodávku energie. Tu berou nejenom z jídla, ale také z vnitřních tukových rezerv,“ vysvětlila Knosová. Odměnou za tělesnou aktivitu jsou nejen kalorie spálené během ní, ale i kalorie spálené zadarmo – po cvičení.

3. Budování svalů, které i v klidu spotřebovávají energii z tuků  

Svaly patří k orgánům, které jsou nejnáročnější na spotřebu energie. Čím více svalů tedy máme, tím větší je náš klidový metabolický výdej. Další potěšující zprávou pro dietáře je, že kosterní svalovina v klidu spotřebovává především energii z mastných kyselin, které jsou jednou ze složek tuků. Budování svalů je tedy velmi vhodné nejen pro hubnutí, ale také pro udržení ideální hmotnosti.

Naopak v případě, že snížený energetický příjem nedoplníme cvičením, ubývají kila většinou i ze svalů. Pokud člověk hubne jen na základě diety, pochází asi čtvrtina hmotnostních úbytků ze svalové tkáně.

Ideální je kombinace diety a pohybu

Tím si samozřejmě snížíme klidový metabolismus a dále hubneme s většími obtížemi, kdy se často redukce váhy zastaví. Když ale dietu kombinujeme se cvičením alespoň dvakrát za týden po dobu minimálně půl hodiny, svalovina se při redukci váhy nemusí ztrácet vůbec.

„Je důležité zmínit, že díky samotnému cvičení dosáhne ideální váhy málokdo. Pohyb znamená třicet procent úspěchu při hubnutí, změna stravovacích návyků zbylých sedmdesát. Nejlepší cestou k trvalé redukci váhy bez zdravotních rizik a nepříjemného jo-jo efektu je proto kombinace diety a vhodného pohybu,“ doplnila ještě Knosová.