Vyčerpání z mnoha nocí bez dostatečného spánku se totiž kumuluje. "Nedostatek spánku během několika spánkových cyklů způsobuje, že se výkon výrazně zhoršuje každou další hodinu, kdy zůstaneme vzhůru," vysvětluje vedoucí týmu vědců, neurolog Daniel Cohen z Bostonu.

Jeho tým zkoumal skupinu devíti dobrovolníků, kteří se v nemocnici v průběhu téměř 40 dnů podrobili sérii testů. Ty ukázaly, že krátkodobý spánkový deficit lze dohnat jednorázovým desetihodinovým spánkem. Chronický spánkový dluh se prý ale nedá napravit ani pořádným spánkem v průběhu tří dnů.

4-7 hodin spánku denně je málo

Dostačující spánek podle vědců trvá průměrně osm hodin. Akutní spánkový deficit člověka ohrožuje po 24 hodinách beze spánku. Na chronický spánkový dluh si člověk zadělá, pokud spí opakovaně pouze čtyři až sedm hodin.

"Lidé, kteří spí málo v průběhu pracovního týdne a snaží se to dohnat o víkendu, si možná neuvědomují, že si zadělávají na chronický spánkový dluh," uvedla spoluautorka studie Elizabeth Klermanová.

Podle ní se to může nebezpečně projevit v okamžiku, kdy tito lidé potřebují zůstat dlouho vzhůru nebo být čilí třeba při řízení automobilu. Najednou jsou tak unaveni a vyčerpáni, že nedokáží udržet pozornost ani po vypití většího množství kávy či jiných energetických nápojů. Což je velmi nebezpečné, zvláště když řídí automobil. 

Chronický spánkový deficit je i uváděn jako jedna z nejčastějších příčin mikrospánku profesionálních řidičů za volantem.

Nedostatek spánku ohrožuje zdraví

Spánkový deficit se velmi často projevuje sníženou soustředěností a výkonností, ale i problémy s krátkodobou pamětí a náladovostí. Lidé jsou tedy nejen málo produktivní, ale často i velmi nervózní a dělají tak i mnohem více chyb apod.

Navíc podle vědeckých studií dlouhodobý nedostatek spánku může vést k oslabení imunity a k častější náchylnosti k nejrůznějším infekčním onemocněním. Tito lidé také velmi často přibírají na váze a to i tehdy, kdy velmi málo jí.