Senioři, a zejména seniorky málo pijí. Podobně jako většina žen středního věku. Opakovaně to potvrdily výzkumy Státního zdravotního ústavu v Praze. Mnoho starších lidí ani neví, že by měli vypít 2,5 litru vhodných tekutin denně a ve vedru i víc.

U stárnoucích lidí navíc občas vyhasíná pocit žízně. Nepijí pak, i když jsou odvodnění. To je ohrožuje ve vedrech, kdy nedostatek tekutin představuje velkou zátěž pro krevní oběh a pro srdce. U nich tím spíš, že už je často nemívají v dobrém stavu.

Vhodnými tekutinami rozumíme hlavně čistou vodu, bylinné čaje a ovocné nebo zeleninové šťávy, které si uděláme sami na odšťavňovači. Ke vzniku zácpy přispívají i léky proti depresím, bolestem nebo na snižování krevního tlaku.

Způsobit ji mohou také nemoci střev i zažívacího traktu, štítné žlázy, močového a gynekologického ústrojí. Podobně jako vysoké horečky nebo deprese. Starší lidi trápí nejrůznější choroby častěji a častěji na ně musí užívat i zmíněné pilulky.

Přirozené léky: vláknina a pohyb

Tím spíš by si měli hlídat to, aby hodně pili a jedli dost vlákniny, která je prevencí zácpy. Obsahuje ji zelenina, ovoce a obiloviny. Řada lidí si oblíbila psyllium, které kupují v lékárně. Stejnou službu jim ale udělají i daleko levnější pšeničné otruby.

Činnost střev, a tedy i vylučování, hodně podporuje pohyb. Nemusí přitom jít o sportovní výkony. Stačí pravidelné procházky. Složitější je, když starším lidem začne dělat aktivní pohyb problémy. Pak si musí pečlivě hlídat dostatek tekutin a vlákniny.

Dostatek obilovin, ovoce, zeleniny a jogurtů obsahujících probiotické bakterie je užitečnou prevencí zácpy.

Dostatek obilovin, ovoce, zeleniny a jogurtů obsahujících probiotické bakterie je užitečnou prevencí zácpy.

FOTO: Profimedia

Pomoci jim mohou i dostatečně silná probiotika z lékárny. Zlepšují složení střevní flóry a zároveň stimulují stahy střev. Někdy má příznivý účinek také jemné masírování břicha. Jindy to, že se snaží chodit na záchod pravidelně. Vytvoří si každodenní rituály.

Nečekané řešení

Pokud nic z toho nezabírá, je dobré se zajímat o silnější prostředky nebo léky. O jejich koupi bychom se však měli poradit se svým lékařem. Existuje jich celá škála, od mírných a šetrných až po velice razantní. Některé mohou mít vedlejší účinky.

Užívání jiných doprovázejí někdy různá úskalí, třeba dráždění střevních sliznic. Proto je důležité nebýt zbrklý a postupovat racionálně, od mírně působících preparátů až k opravdu silným. Lékař navíc může přijít s nečekaným řešením.

Zdravé jídlo je základ.

Zdravé jídlo je základ.

FOTO: Profimedia

Známé, která nemá ráda ovoce ani zeleninu, doporučil vlákninu z rostliny guar. Koupila si ji v lékárně. Je bez barvy a bez chutě. Může si ji tedy přidávat do libovolného jídla. Jen ji musí vydatně zapít. Pokud si vlákninu dopřává málo, ví, že bude muset použít jemné přírodní laxativum z ovocných dření. Koupí si ho také v lékárně.