Účinky světla na sobě nejprve vyzkoušela v ordinaci pražské psycholožky, která se o lampě dozvěděla na stáži ve Švédsku. Půl hodiny seděla Helena v blízkosti speciální lampy a četla si. První sezení měla zadarmo, za každé další zaplatila 50 Kč. Po deseti dnech se cítila mnohem lépe, pak si lampu koupila.

Doma si ji postavila na stůl a snídala u ní. A měla po problémech. Občas se jí v mírné formě vracely, ale brzy přišla na to, proč. Neseděla u lampy dostatečně blízko nebo dlouho.

Upíří hormon

Léčit někoho světlem může vypadat záhadně. Někdo má dokonce pocit, že jde o podvod. Ale nejde. Jakmile světlo dopadne do našeho oka a přenese se do mozku, začnou se měnit hladiny určitých hormonů. Nejdůležitějším hormonem je zřejmě melatonin. Ovlivňuje náš spánek a hraje důležitou roli při řízení tělesných biorytmů. Světlo jeho hladinu snižuje, tma naopak zvyšuje. Proto mu odborníci říkají ironicky upíří hormon.

Malý zájem o sex, ale i skleslost a únava

Pokud je světla málo, hlavně za pošmourných dnů, kdy je malý kontrast mezi světlem a tmou jako například v zimě ve Skandinávii, netvoří se dostatek příslušných hormonů. Ani melatonin ráno neklesne tak, jak by měl. Proto se nám nechce z postele a nejraději bychom spali dál.

Kvůli nedostatku světla můžeme trpět:
špatnou náladou, melancholií až depresí, pocity sebepodceňování, beznaděje, snížením zájmu o okolí, ranní nespavostí nebo pesimismem,
bolestmi hlavy a ospalostí přes den,
nevýkonností a malou schopností se soustředit,
sklonem k přejídání, zvlášť sladkostmi, a tedy i přibýváním na váze,
poklesem sexuální touhy a v některých případech i její ztrátou.

Už dávno nežijeme v souladu s přírodou

Lékaři znají tyto potíže dlouho, ale teprve na začátku 80. let je zahrnuli pod novou diagnózu: sezónní afektivní porucha (anglicky ji zkrátili jako SAD). Předky, kteří žili na našem území, trápila jen minimálně, protože žili v souladu s přírodou. Vstávali se světlem a chodili spát po setmění.

V moderních průmyslových společnostech už nežijeme podle rytmů přírody. Musíme podávat maximální výkon bez ohledu na to, jaké období roku právě je. Až 60 procent z nás se s tím vyrovnává hůř a osm až devět procent velmi špatně.

Nedostatek světla, zejména v zimě, nevyvolává u lidí jen příznaky SAD, ale také různě silné deprese a zvyšuje i počet sebevražd. Čítankovým příkladem jsou v tomto směru například skandinávské země.

Slunce je prášek nebeských psychiatrů

Pozitivní vliv světla na člověka si lidé uvědomovali už od pravěku. Spisovatel Ota Pavel, kterého trápily silné deprese, dokonce napsal: „Slunce je velký žlutý prášek od nebeských psychiatrů.“

Teprve v posledních dvaceti letech přibylo seriózních klinických studií, které dokazují pozitivní vliv světla nebo speciálních lamp na lidskou psychiku i zdraví. Účinek speciálních lamp dokáže někdy zlepšit dodání hormonu melatoninu. Někteří lidé, zejména senioři, ho mohou mít nedostatek.

Speciální lampy se staly populární hlavně v domácnostech v USA a ve Skandinávii. Lze je určitě považovat za užitečnou prevenci, ale ne za léčebnou metodu. Pokud lékaři začnou používat fototerapii jako léčbu, musí pacient přesně dodržovat předepsaný čas, vzdálenost atd.

Díky speciální lampě se pak řada lidí s diagnózou SAD nebo s depresí obejde bez léků. Světlo navíc nemá žádné vedlejší účinky.

Občas SAD odstartuje další choroby

SAD se může u každého člověka projevit s různou intenzitou i s různými kombinacemi zmíněných příznaků. U některých lidí dokonce odstartuje nebo prohloubí další zdravotní potíže: srdeční arytmii, žaludeční vředy, poruchy trávení, alergii, astma, nepravidelnou menstruaci, snížení imunity.

Tím spíš se vyplatí, když SAD nebudeme bagatelizovat a poradíme se o problémech, které nám vyvolává, s lékařem.

Při léčbě lze využít vedle světelné terapie také hormon melatonin, který se od letošního podzimu objevil v našich lékárnách a který nám lékař může předepsat. Zdravotní pojišťovny ho nehradí. Balení tabletek na tři týdny stojí kolem 430 Kč.

Léčebné lampy je dobré vyzkoušet

Zdravotní potíže vyvolané nedostatkem světla (SAD) pomáhají řešit speciální lampy. Jsou ale drahé. Stojí zhruba 5 až 12 000 Kč. Proto je dobré poradit se s psychology nebo psychiatry, do jaké míry nám mohou pomoci. Dozvíme se také o jejich parametrech i kde je sehnat.

Pokud můžete, vyzkoušejte si ještě před koupí účinky lampy, třeba v ordinaci specialisty.

Ti, kteří si lampu nemohou dovolit, by měli vědět, že podobně pozitivní efekt má jakákoli přiměřená tělesná aktivita za svítání. Podle prof. MUDr. Heleny Illnerové, DrSc., z Fyziologického ústavu AV ČR postačí půlhodinová procházka při východu slunce spojená třeba s cvičením.

Pomoc na internetu

Na odborníky se lze obrátit i prostřednictvím internetové poradny na www.stopstigma.cz. Možná zjistíte, že netrpíte SAD, ale normální depresí, tedy chorobou, kterou už dnes lékaři dovedou velmi dobře zvládnout. I u ní se dá používat světelná terapie, obvykle jako doplňková léčba k antidepresivům.

Kdo se chce dozvědět, na jaké nemoci světlo pozitivně působí, může se podívat na uznávanou medicínskou adresu: www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez . Do vyhledávače musí napsat SAD.