„Možná na tom něco bude, ženy a muži mají rádi odlišné typy této zeleniny. Podle našich zkušeností dávají dámy přednost sladším, kdežto pánové sáhnou raději po plodech s vyšším obsahem kyselinky.

Proto jsme se zaměřili na zvláštní odrůdy z Izraele a Nizozemska, jež tyto vlastnosti mají,“ usmívá se ing. Jaroslav Mozga, ředitel a. s. Jižní Morava v Tvrdonicích, odkud v sezóně odejde kromě jiné zeleniny i na 1 300 tun lahodných rajčat.

Pěstují je zde zcela bez chemie, jen systémem biologické ochrany, takže plody dosahují téměř biokvality.

Hned po bramborách

Rajčata patří po bramborách k nejčastěji používaným potravinám. Obrovské množství jejich odrůd naplní chuťové představy každého labužníka. Nabízejí také celou škálu barev - od zelených, přes žlutá, oranžová až po temně rudá. Dokonce existují i černá rajčata zvaná kumato.

"Změnily se také požadavky na velikost plodů. Dřív se hmotnost pohybovala kolem 80 gramů, protože se konzumovaly hlavně čerstvé. Nyní, kdy u nás rajčata vítězně vtrhla i do teplé kuchyně, jsou žádanější plody 110 až 130 g, v jižní Evropě se pěstují dokonce až čtvrtkilová,“ doplňuje ing. Mozga.

Cherry i sušená

Rajčata si nejlépe rozumějí s jihoevropskou, zejména italskou a španělskou gastronomií. Ve spojení s těstovinami či mozzarellou nemají konkurenci. "Škoda, že se u nás tepelně opracované tomaty kromě rajské omáčky téměř nepoužívají.

Výtečná jsou třeba cherry rajčátka na špízech. Zůstanou pevná a svou nevšední chutí i vůní příjemně doplní kulinářský požitek z masa.

Zeleninu konzumujeme v co nejširším sortimentu..: Rajčata spolu s ostatní zeleninou patří k neoddělitelné části jídelníčku každého, kdo chce žít zdravě.foto: Právo/Josef Ptáček

Naprosto úžasná jsou pak podušená s česnekem na olivovém oleji jako příloha ke kuřecímu steaku. To platí i pro sušená rajčata, která zajímavě osvěží zeleninové saláty,“ doporučuje Aleš Hälbig, šéfkuchař restbaru AVE v Chomutově, kde uvařili i naše dnešní recepty.

Koktejl vitamínů

Rajčata jsou doslova koktejlem vitamínů, minerálů i dalších důležitých látek. Obsahují přes 90 % vody, proto mají i nízkou energetickou hodnotu. Z vitamínů stojí za zmínku hlavně céčko, kyselina listová, z minerálních látek pak draslík, hořčík, vápník a zinek.

Významný je i obsah lykopenu, jenž pomáhá v prevenci srdečně-cévních nemocí a zvyšuje obranyschopnost lidského těla. Lépe se uvolňuje při tepelném zpracování, a snáz se tak i vstřebává.

To je výhodné u osob, jež nemohou jíst rajčata syrová. Lykopen obsahují také rajský protlak a kečup. K dalším cenným látkám patří vláknina, jež tvoří prostředí a sytí prospěšné bakterie tlustého střeva. Zpomaluje i vstřebávání cholesterolu a cukru a snižuje jejich hladinu v krvi.

V diabetické a redukční dietě se využívá nízké energetické hodnoty rajčat. Pro šetřící jídelníček jsou lepší plody zbavené slupky a zrníček. V hodně přísných dietách, při zánětu slinivky břišní, se v akutním období syrová rajčata nedoporučují. Ale jedna z prvních povolených polévek a omáček se vaří z rajského protlaku.