Pod slovem otužilec si většina z nás představí plavce, kteří se v televizním zpravodajství vrhají o vánočních svátcích ze zasněžených břehů do Vltavy.

Zakladatel této tradice, pražský zlatník Alfréd Nikodém, prý přeplaval v rámci propagace otužování Vltavu několikrát v uniformě a s plnou výzbrojí. Jednou to dokonce zvládl s nohama zavázanýma v pytli.

Otužováním však lékaři nechápou jen tyto extrémní výkony. Ale třeba také zdánlivě obyčejné sprchování studenou vodou každé ráno, saunování, spaní při pootevřeném okně, pravidelné procházky i za nepříznivého počasí, pobyt v nepřetopené místnosti (16-20 °C, závisí na naší odolnosti) a tak dál.

Sauna jako prevence a báječná relaxace

MUDr. Antonín Mikolášek dokládá v knize Saunujeme děti (nakladatelství Grada) na objektivních studiích a faktech, že saunování:

* zvyšuje schopnost imunitního systému likvidovat viry i bakterie a zlepšuje obranyschopnost samotných sliznic dýchacích cest

* uvolňuje a pročišťuje dýchací cesty

* zlepšuje naši adaptaci na změny teplot, které zvětšují pravděpodobnost infekce

* děti, stejně jako dospělé, zklidňuje, podporuje činnost jejich srdce a cév, chuť k jídlu atd.

Příznivé efekty sauny přetrvávají až šest dní. To znamená, že stačí, když saunu navštívíme jedenkrát týdně.

Podceňované riziko suchého vzduchu

Riziko, že dostaneme některou z infekcí horních cest dýchacích, velice podstatně zvyšuje ústřední topení nebo klimatizace. Respektive teplý suchý vzduch.

Ten totiž vysušuje sliznice dýchacích cest a dělá je zranitelnější vůči infekcím.

Obranou je třeba čistá vlhká plena položená na topení, otevřené okno, vypnutá klimatizace (tam kde to samozřejmě jde), případně zvlhčovač vzduchu.

Pít jako o život

Důležité je hodně pít. Dostatek kvalitních tekutin (2-3 litry denně neslazených vod, bylinných čajů, ne příliš sladkých přírodních šťáv apod.) optimalizuje chod celého organismu a pomáhá vylučovacímu systému zbavovat se co nejefektivněji všech odpadních látek. Málo pijí děti, starší lidé a ženy středního i vyššího věku. Obranyschopnost organismu zlepšuje také racionální strava, dostatek spánku a vůbec odpočinku. Ideální je, když dokážeme relaxovat při sportu. Ten podpoří naši kondici stejně jako schopnost lépe zvládat stresy.

Obranyschopnost většiny dětí prokazatelně snižuje nedostatek spánku nebo to, když je přetížené a nervózní maminky, které spěchají do práce, musí budit brzy ráno a ve stresu je ženou do školky.

Vitamínová bomba

Většina lidí ví, že pro naši imunitu je důležitý vitamín C. Málo už ale vědí, že v zimě ho daleko víc než citrusy obsahuje třeba kyselé zelí. Jsou v něm také bakterie mléčného kvašení a řada dalších užitečných látek. Jeho štiplavou chuť lze zjemnit třeba olivovým olejem. Kyselé zelí s cibulí a s česnekem je v období chřipek bombou nejrůznějších látek, které podporují naši obranyschopnost i zdraví.

V některých moskevských školách dávali dětem v období chřipkových epidemií stroužek česneku denně. Snížili tím nemocnost o 60 procent.

Užitečnou pomocí pro naši imunitu jsou také zakysané mléčné výrobky nebo preparáty s probiotickými bakteriemi, které zvyšují aktivitu a připravenost imunitního systému. Výborným zdrojem vitamínů bývá v zimě řeřicha naklíčená na tácku ve vlhké vatě nebo pažitka a další rostliny, které budeme pěstovat v květináčích za okny.

Naklíčit můžeme také obilniny, hrášek, fazole, čočku a další plodiny. Klíčením v nich podstatně zvýšíme obsah vitamínů i dalších cenných látek.

Pomoc z lékárny
Přípravky obsahující vitamíny, případně i minerály jsou v období chřipek jakousi klasikou, kterou tam spousta maminek kupuje pro děti. Jedním z hitů posledních let se staly přípravky s betaglukany (Imunactiv TM, Imunoglukan, Beta Glukan v kapslích apod.). Stimulují nespecifickou, tedy přirozenou imunitu tím, že zvyšují ve sliznicích koncentraci protilátek (IgA). Zároveň stimulují určitý druh imunitních buněk: makrofágy, které pohlcují infekční mikroorganismy. Tím aktivují také lymfocyty a vlastně celou obrannou linii specifické, tedy organismem natrénované, imunity. Řada lékařů, maminek nebo i mateřských školek udělala velmi dobrou zkušenost s preparáty obsahujícími oligopeptidy a další bioaktivní látky bílkovinné povahy, které si také mohou koupit v lékárně (Preventan, Solcoseryl, Biostim, Juwík, Fortisim, Imugamin, Juwicit, Imuregen atd.). Výzkumy vědců prokázaly, že zvyšují imunitu sliznic až o 60 procent. Zhruba o 60-70 % může díky nim klesnout nemocnost v těch školkách, kde děti tyto přípravky užívají nebo je dostávají do nápojů. Ideální je, když různé zdroje vitamínů a dalších užitečných látek zkombinujeme s otužováním, sportováním a vůbec zdravou životosprávou.