Hlavní obsah
Čas hojí rány. Foto: Profimedia.cz

Sedm způsobů, jak zvládnout rozpad nezdravého vztahu

Není rozchod jako rozchod. Zatímco jeden pár ho zvládne s nadhledem a bez zbytečných hádek, druhý se může zasypat výčitkami a bolestivými větami. Kromě toho existuje ještě třetí typ rozchodu, který lze považovat za nejhorší. Jedná se o rozchod s toxickým člověkem.

Čas hojí rány. Foto: Profimedia.cz
Sedm způsobů, jak zvládnout rozpad nezdravého vztahu

Neexistuje přesná definice toxického vztahu, a tak je pro mnoho žen obtížné určit, zda je partner příležitostný morous, nebo už pomalu cení upírské zuby. Přesto dříve nebo později dokážeme vycítit, zda z nás partner doslova vysává energii.

Pak už nezbývá nic jiného, než sebrat veškerou odvahu a s toxickým člověkem se rozejít. Jenže rozchod i následná rekonvalescence srdce jsou po takovém vztahu velmi komplikované.

1. Uvědomte si, že si zasloužíte zdravou lásku

Jedním z důkazů nezdravého vztahu je podlomené sebevědomí. Bohužel, právě sebevědomí je stavebním kamenem pro hledání nového vztahu. Je zapotřebí, abyste si uvědomila, že si zasloužíte muže, který vás bude milovat, a především o vás pečovat.

„Čím více budete věřit, že si zasloužíte zdravou lásku, tím lépe vypozorujete případné varovné signály, a naopak přilákáte funkční vztah,“ říká psycholožka Marianne Vicelichová a dodává, že právě sebeláska je klíčem k úspěchu.

Zkuste se obklopovat lidmi, kteří žijí ve spokojených vztazích. To vám dodá jistotu, že pravá láska přeci jenom existuje. Marianne Vicelichová zároveň upozorňuje, abyste při hledání nového muže příliš netlačila na pilu.

„Samota je mnohem lepší, než žít s někým, kdo si vás neváží. Jde o ideální čas, během kterého se můžete zaměřit na svou kariéru, životní styl a trávit čas s lidmi, které máte ráda," dodává.

2. Přijměte, že váš předešlý vztah byl nezdravý

Čas hojí rány, a tak jsme zvyklé, že postupem času zapomínáme, co ve vztahu neklapalo. I když by se mohlo zdát, že jde o nejlepší způsob, jak se vyrovnat s rozchodem, opak je pravdou.

„Rozchod vytváří smutnou reakci, která je podobná tomu, když někdo blízký zemře,” říká psycholog Bijala Chheda-Varmy.

Podle něj si člověk musí projít stádiem, kdy uzná, že vztah byl toxický a rozchod byla nejlepší volba. „Jakmile toto tvrzení přijmete, přijdou emoce, jako je zlost, zranění nebo smutek,” dodává. Nesnažte se tedy svou minulost barvit na růžovo a přijměte, že váš předešlý vztah nebyl jako ze žurnálu.

3. Nezapomínejte, kdo jste

Toxický partner může nadělat mnoho škody. Ztráta sebevědomí, neúcta k sobě samému a popírání tužeb patří mezi ty nejčastější důsledky nezdravých vztahů.

„Lidé v nefunkčních vztazích se často začínají ztrácet, zapomínají na sebe a vlastní štěstí pro ně není prioritou,“ říká terapeutka Samantha Carbonová pro Stylist.

Snažte si vzpomenout, kým jste byla před samotným vztahem a zaměřte se na věci, které vás naplňují a dělají šťastnou. Je jedno, jestli se přihlásíte do nového kurzu, budete čas trávit se svými přáteli nebo si pořídíte zvířátko. Jednoduše řečeno zkuste myslet jenom na sebe.

4. Nečekejte na omluvu

Je logické, že po rozpadu vztahu si přejeme, abychom celou záležitost v klidu uzavřely. S tím souvisí i čekání na omluvu.

„Jenže omluva téměř nikdy nepřijde a lidé se nakonec cítí ještě hůř,” říká terapeutka Ivana Franeková. Mnohem lepší bude, když na samotnou omluvu čekat nebudete a rozchod přijmete takový, jaký je.

5. Odpusťte

Pokud jste poslední roky strávila s někým, kdo se k vám nechoval hezkým způsobem, pak se odpuštění může zdát jako nemožný úkol. Psycholožka Marianne Vicelichová ale říká, že akt odpuštění je mocný a může člověku dodat sílu v těžkých dobách.

„Mnoho z nás si myslí, že musíme počkat, dokud se naše zlomené srdce nevyléčí. To ale není pravda. Odpuštění je úmyslné. Je to rozhodnutí, které dokáže obnovit vitalitu a chuť do života,” vysvětluje Vicelichová.

Zároveň se může stát, že v sobě sílu k odpuštění nenajdete. „To, co neuzdravíte, se následně projeví ve vašich budoucích vztazích,” říká Vicelichová a dodává, že bez odpuštění se minulost ve vašem životě může kdykoliv objevit.

6. Pozitivní mysl

Možná to zní jako klišé, ale pozitivní naladění mysli je po rozchodu nanejvýš důležité. „Je čas zaměřit se na vaše silné stránky a těšit se na nový život, který vás čeká,” tvrdí Vicelichová.

Důležitou roli mohou sehrát i vaši přátelé. Snažte se tedy obklopit lidmi, kteří jsou pozitivní a myslí to s vámi dobře. „Pokud zažíváte frustraci, smutek, zmatek a hněv, pak vám právě přátelé mohou pomoci,” dodává psycholožka.

7. Nebude to snadné

Začít nový život není jednoduché. Chce to notnou dávku odvahy i sebezapření. Přesto všechno je jasné, že výsledek bude stát za to.

„Budete se muset naučit, jak být opět šťastná,” radí psycholožka Salma Shahová, která dodává, že byste měla hledat radost v maličkostech.

Zkuste si každý večer před spaním říct tři věci, které vám daný den udělaly radost. Je jedno, jestli si vzpomenete na dobrý zákusek, procházku po parku nebo dočtení hezké knížky.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků