Hlavní obsah
Dnešní společnost je nastavena na výkon na sto padesát procent. Foto: Profimedia.cz

Nemáte čas na koníčky? Najděte si ho, lepší lék neexistuje

Odpočinek, zajímavé aktivity a koníčky se často doporučují jako dobrá prevence pro uchování psychického i fyzického zdraví. I jako nejlepší lék proti stresu. Jak je ale vklínit do všedních dnů nabitých povinnostmi?

Dnešní společnost je nastavena na výkon na sto padesát procent. Foto: Profimedia.cz
Nemáte čas na koníčky? Najděte si ho, lepší lék neexistuje

„V dnešní době jsme až nesnesitelně zaneprázdněné,“ tvrdí psycholožka Jaime L. Kurtzová. „Jak bychom mohly mít čas na sebe po všech těch převozech dětí z lekcí klavíru na fotbal, úkolech z matematiky, udržování čistého domu, nemluvě o zaměstnání?“ Naší duševní pohodě ale prospěje, pokud se opravdu zamyslíme nad tím, jestli je tohle vše nutné. Co takhle některé povinnosti občas vynechat?

„Větu Nemám na nic čas! používáme jako čestný odznak, znamení ctnosti a důležitosti,“ potvrzuje autorka rozvojové literatury Brigit Schulteová.

„Pravdou je, že dnešní společnost je nastavena na výkon na sto padesát procent, a pokud je nesplňujeme, nepřipadáme si dost dobří,“ zamýšlí se psychoterapeutka Hana Ederová.

Jak najít čas?

„Tímto způsobem se dá žít nějakou dobu, ale ne navždy,“ varuje odbornice. „Nejlepší je, když si to žena uvědomí sama – když je přetížená, vyčerpaná a možná i hádavá až nespokojená. V takové situaci si už zakládá na neurotické problémy.“ V tu chvíli je nejvyšší čas na změnu. Kde ho ale vzít?

Čas máme podle Hany Ederové všichni. Jen si ho bohužel neumíme udělat. I to se dá napravit. „Prvním krokem je podívat se, jak vypadá celý náš den,“ radí s tím, že bychom si měly zmapovat náš běžný program od rána do večera.

„Bodíky pište pravdivě. Člověk k sobě musí být upřímný, aby se mohl posunout a udělat změnu.“ Spousta žen si přitom uvědomí, že ani jeden z bodů se netýká jen jich samotných.

V seznamu by se měla objevit nevyplněná okénka. Neměly bychom ale spěchat a okamžitě je nahradit volnočasovou aktivitou, kterou od teď „musíme“ zařadit do programu. „Není na škodu říct si, že nemusím nic. Zvlášť když je žena poctivec, může se tím stresovat, a to nechceme.“

Co bychom ale rozhodně měly, je vybírat si podle vlastní intuice. Nemusí se nám líbit jinak populární koníček. Když nám nesedí například jóga, proč dávat na to, že je něčím všeobecně doporučovaným nebo že z ní jsou kamarádky nadšené? Zato je možné začít s rybařením, přestože je považováno spíš za mužské hobby. Nebo se přihlásit na lekce baletu pro dospělé.

„Uvědomte si, co ráda děláte nebo jste dělávala, a zkuste to znovu.“ Psychoterapeutka dále radí, abychom se nebály nový koníček opustit, pokud po nějaké době zjistíme, že nám nevyhovuje. „Bude vám vyhovovat něco jiného,“ povzbuzuje.

„Člověk by měl v činnosti najít klid a sám sebe tím klidem léčit.“ Díky práci se soustředěním můžete alespoň na chvíli opustit nepříjemné myšlenky. Záliba by měla být něčím, co nám dodá energii a zrelaxuje nás, činnost, která nás sama o sobě těší. Je proto důležité dobře vybírat. Co doporučují odborníci?

Co si vybrat

  • Pište. Psaní pomůže vaší duši. „Třeba si napíšete krátkou povídku do šuplíku, možná ji jednou někomu nabídnete nebo v šuplíku zůstane,“ zamýšlí se Ederová. Ať už jde o prózu, deníkové záznamy, poezii, nebo internetový blog, jen tím získáte. Při přenosu myšlenek na papír se zlepšujete v psaném projevu, což se může hodit v profesním životě. A je zajímavé vidět, jak vaše nápady ožívají. Psaní má navíc prokazatelně i terapeutický účinek, zlepšuje se kreativita, slovní zásoba – a k tomu podle vědkyně Karin Jamesové stačí dvacet minut denně.
  • Malujte, kreslete nebo si hrajte s grafickým designem. Jde o kreativní koníčky. Především malba zlepšuje paměť, ale i náladu – snižuje úzkosti a stres, také posiluje motorické dovednosti. 
  • Zaměstnejte ruce. Pokud tíhnete k práci rukama, nemusíte se vrhat jen do umění. Pletení, háčkování, drhání nebo práce se dřevem či hlínou patří k těm nejtradičnějším koníčkům. Pokud nemáte základy z rodiny, nemusíte si hned shánět kurz. Internet a především kanál YouTube jsou plné nejrůznějších edukativních videí.
  • Hýbejte se. Běhat, jezdit na kole a plavat jste se naučily v dětství a ani na to nepotřebujete speciální kurz. Vaše tělo navíc zaplaví slastné endorfiny, nemluvě o mnoha dalších, dobře známých zdravotních i psychických pozitivech pravidelného pohybu. 
  • Tančete. Při tanci je nutné zapamatovat si kroky a správně koordinovat tělo, čímž se trénuje dlouhodobá paměť a zlepšuje prostorové vnímání. Studie ukazují, že tanec snižuje riziko Alzheimerovy choroby v pozdějším věku. A zaručeně vám zajistí skvělou náladu. 
  • Cvičte tai-či nebo chi-kung. Zejména ve starším věku jsou koníčky výbornou prevencí proti depresím. Když je spojíte s pohybem, uděláte skvělou věc i pro své fyzické zdraví a udržení vitality do co nejvyššího věku. Vyzkoušejte třeba taj-či nebo chi-kung. U taj-či se nebojte nálepky bojového umění. Oba tyto cvičební systémy výborně působí na zdraví, zmírňují melancholii a úzkosti, rozvíjejí koordinaci a jsou vhodné i pro ty nejstarší…

Řekněte to doma

Našly jste činnost, která vás energií spíše nabíjí, než aby vám ji brala? Gratulujeme! A teď je na čase oznámit to nejbližšímu okolí. Podle Hany Ederové tím předejdete dalšímu stresu.

„Pro rodinu nebo partnera může být taková změna v chování šok. Důležitá je komunikace.“ Vysvětlete jim, že to není nic proti nim. Že tuto změnu děláte jen a jen kvůli sobě samotným, což v důsledku může přispět k pohodě celé rodiny.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků