Hlavní obsah
S osamělostí bojuje mnoho lidí. Foto: Profimedia.cz

Chladné počasí a všudypřítomná tma nahrávají depresím i pocitům osamělosti. Co dělat, když vás přepadne zimní blues a samota se zdá tíživější než kdykoli předtím?

S osamělostí bojuje mnoho lidí. Foto: Profimedia.cz
Jak bojovat s osamělostí

Osamělost je typický lidský jev, se kterým se čas od času setkává každý z nás. Jedná se o stav mysli, který souvisí s pocitem osamění, nikoliv s tím, být sám či sama ve společnosti. To znamená, že osamělí se můžeme cítit, i když jsme pravidelně součástí jakéhokoli kolektivu včetně rodiny.

„Můžeme být obklopeni rodinou a přáteli, ale pokud nikdo neví, jak se cítíme, pak se i přesto můžeme cítit osamoceni,“ říká psycholog David Narang. Jak se zbavit pocitů osamělosti?

1. Neberte to jako tragédii

Věřte, že osamělost je poměrně častý jev a zdaleka se netýká jen vás. „Uvědomte si, že tyto pocity vás dříve či později přejdou. Nic netrvá věčně, navíc na světě jsou miliony lidí, kteří se ve stejný okamžik cítí stejně,“ říká terapeutka Megan Bruneauová pro Huffington Post.

2. Navažte spojení

„Pokud se cítíte osamělí, není nic jednoduššího než se ozvat rodině nebo třeba starým přátelům a znovu navázat kontakt. Někdy pomůže se zapojit i do online fóra, jen si dejte pozor, abyste se vlivem své zranitelnosti nestali terčem podvodníků,“ říká Bruneauová a dodává, že i když se cítíte nemilovaní, nejspíš se jedná o momentální přelud a stačí se přemoci k jakémukoli kontaktu, který váš postoj ihned změní.

3. Objevte kouzlo přírody

„Běžte se projít do přírody nebo do parku,“ doporučuje doktor Jeremy Nobel. Přítomnost přírody vám dokáže, že jste součástí jednoho celku. Pomáhá také vyhledat kontakt se zvířaty. Pokud nemáte vlastního domácího mazlíčka, můžete využít možností útulků a například si půjčit pejska na procházku.

4. Přestaňte trávit čas na telefonu

Pokud jste se přistihli, že trávíte na sociálních sítích více času, než je zdrávo, pak odložte telefony a raději upřednostněte mezilidské interakce.

„Sjíždění sociálních sítí celé hodiny vede k tomu, že jsou lidé osamělejší. Zejména pokud se srovnávají se zářivými obrázky, které ostatní selektivně zveřejňují,” říká Narang.

5. Buďte kreativní

Kreativní činnosti mohou být při pocitech osamění velmi nápomocné. Zkuste si přečíst oblíbenou knihu, upleťte šálu nebo vezměte do ruky štětec či tužku a vrhněte se do tvoření malého uměleckého díla.

Uvidíte, že díky ručním pracím přijdete na jiné myšlenky a své utrpení proměníte v něco hezkého. Skvělé jsou také nejrůznější kurzy či kroužky, kde se navíc můžete jednoduše seznámit.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků