„Ve stresu naše srdce začne tlouci rychleji, zvýší se přísun krve do svalů a my se začneme potit. Z vědeckého hlediska se toto pocení od pocení způsobeného teplem či při fyzické námaze liší. K pocení z tepla dochází ve chvílích, kdy se zvýší tělesná teplota, pocení tak pomáhá ochlazovat tělo," vysvětluje doktor Thomas Schmidt-Rose ze společnosti Beiersdorf.

"Naproti tomu pocení, k němuž dochází při stresu, se spouští v okamžiku, kdy se do krve začne uvolňovat stresový hormon – adrenalin. Současně se aktivují potní žlázy v podpaží a začneme se potit,“ pokračuje odborník.

"Někdy se potíme dokonce tak, že je to vidět na oblečení. Pot sám o sobě nezapáchá, přesto se zejména v emocionálně náročné situaci potýkáme s velmi silným zápachem. K němu dochází při rozkladu potu za přítomnosti bakterií, které se běžně vyskytují na povrchu kůže. A právě to bývá velmi nepříjemné,“ dodává doktor Schmidt-Rose.

V jakých oblastech se potíme při stresu a při nadměrném horku.

V jakých oblastech se potíme při stresu a při nadměrném horku.

FOTO: Nivea

Jediným řešením je najít ochranu, která by pocení zmírnila, zabránila vzniku tělesného zápachu a vám umožnila obstát i v těch nejnáročnějších situacích. Ideální bývají antiperspiranty a deodoranty, ne všechny však dokonale ochrání proti pocení vyvolanému vypjatými situacemi.

Antiperspiranty omezují nejen vznik nepříjemného zápachu, ale přímo snižují tvorbu potu a množení bakterií, které pot rozkládají. Oproti tomu deodoranty jen omezují vznik nepříjemného zápachu, působí krátkodobě a musí se používat několikrát denně.

Jak zmírnit pocení

Pocení je přirozený tělesný proces, úplně mu zamezit nemůžeme. Co však můžeme ovlivnit, jsou nepříjemné pocity a zejména zápach, který v souvislosti s pocením vzniká. Základem je pravidelná každodenní hygiena a nošení čistého oblečení. I textil totiž absorbuje tělesný pach.

Samozřejmostí by mělo být používání deodorantů, antiperspirantů a antibakteriálních mýdel. Samotné použití těchto přípravků ale osobní hygienu nenahradí. Důležitá je i správná životospráva. Odborníci doporučují dostatek tekutin, omezit alkohol, méně solit, vyhýbat se ostrým a kořeněným pokrmům.

Proti pocení můžete využít i přírodní prostředky, osvědčené jsou různé bylinné čaje. Vyzkoušejte například šalvějový čaj. Na jeden šálek vody použijte jednu čajovou lžičku šalvějových listů, nechte louhovat jednu až tři minuty. Pijte jeden šálek třikrát denně po dobu max. jednoho měsíce.

Nadměrné pocení konzultujte s lékařem, někdy může být spojeno s vážným onemocněním – například cukrovkou, neurologickým onemocněním, nádory, onemocněním štítné žlázy atd.

Antiperspiranty

1. Tuhý antiperspirant Nivea Stress Protect - obsahuje unikátní formuli, kterou tvoří dvě velmi účinné antiperspirační složky – Zinc komplex a antibakteriální Stress Protect, které neutralizují nepříjemný zápach způsobený stresovými hormony a spolehlivě vás ochrání proti pocení po celých 48 hodin. 2. Eucerin Intenzivní antiperspirant sprej proti nadměrnému pocení - 72 h účinnost. Klinicky potvrzená 91% redukce pocení. Prokázaná velmi dobrá kožní snášenlivost. Bez alkoholu. 3. Bioderma Sensibio Déo roll-on - Reguluje a snižuje nadměrné pocení a umožňuje přitom přirozené dýchání pokožky. Zanechává příjemný pocit po celých 24 hodin. Okamžitě zklidňuje a snižuje podráždění pokožky, a to i po epilaci nebo holení. 4. Adidas Action 3 Mineral Protect - Unikátní složení antiperspiračních a absorpčních složek zamezujících pocení po více než 24 hodin. Obsahuje křemen a montmorillonit, extrémně čistý a přírodní minerál, který efektivně pohlcuje vlhkost a má vysokou přírodní absorpční sílu. 5. Vichy Homme deodorant pro extrémní kontrolu - 72h účinnost proti pocení. Na pokožce zanechává příjemný pocit bez lepivého efektu. 6. Antiperspirant Nivea Stress Protect pro muže - minimalizuje pocení i při silném emocionálním stresu až o 85 % a významně omezuje vznik tělesného zápachu.

FOTO: Archív firem