V současné době jsou vůně neodmyslitelnou součástí módy. Ve světě každý rok vznikne zhruba 200 nových vůní, většina z nich se ale na trhu neudrží déle než jeden dva roky. Podle odborníků je tvorba vůní jakýmsi uměleckým dílem, jenž se inspiruje v okolním světě. „Nápad může vzniknout na základě oživlé vzpomínky z dětství, může vzejít z konverzace nebo třeba z procházky v přírodě,“ říká Olivier Cresp, který vytvořil například parfémy pro značku Nina Ricci, Kenzo nebo Dolce & Gabbana.

Cresp je jedním z tvůrců parfémů, již mají svou práci zapsanou v genech. „S vůní je spjatá celá má rodina. Tatínek i dědeček pracovali celý život v obchodě s vonnými surovinami. Tatínek často přinášel domů vzorky esencí jasmínu, růže, citrónu, bergamotu i pomeranče,“ vzpomíná Cresp, který si díky prostředí, v němž se pohyboval, velmi rychle vypěstoval geniální paměť na vůně.

Cresp při své tvorbě sází především na přesnost a minimalizaci. „Při vzniku nového parfému jsem stále v kontaktu s oddělením pro výzkum a rozvoj a vždy se snažím docílit toho, aby výsledný produkt měl známky jednoduchosti. V mé práci je vždy ale rozhodující to, jak na vůni reagují lidé,“ říká tvůrce.

Přísně střežené výrobní tajemství

Jako umělecké dílo vnímá tvorbu parfémů Bruno Jovanovic, který navrhoval vůně pro značku Giorrgio Armani. „Idole z řady d’Armani je jako paprsek světla dopadající na ženskou kůži a dotváří smyslnost ženských křivek. Svrchní tóny oslní hořkým pomerančem, šťavnatou hruškou, zázvorem a davanou.

Poznávací znamení vůně tvoří dvě složky: růžový lukúm a šafránový extrakt. Šafránový extrakt rozechvívá, je to energie, jako paprsek světla, který proniká vůní. Růžový lukúm je výrazem ženské krásy a přirozeného šarmu,“ popisuje Jovanovic.

Přesný recept parfému je výrobním tajemstvím každé značky a veřejnosti je odhalena jen část z použitých ingrediencí. „Výsledná vůně je výsledkem nekonečných hodin kombinování, hodnocení, upravování a zdokonalování. Naším cílem je, aby vůně byla nejen působivá, ale aby i vytrvala,“ říká Jovanovic.

Aby parfém mohl plně rozvinout své kouzlo, doporučuje tvůrce jeho nanesení na silně prokrvená a teplá místa těla. „Ideální jsou prohlubně loktů a kolen nebo místo za ušima. I tak je ale možné najít vůně, které díky svým složením na kůži vydrží déle než jiné. Vše je otázkou správného poměru jednotlivých ingrediencí a kvality surovin,“ vzkazuje ženám.

Hra s barevnými tóny

Svůj vlastní styl má i profesionální tvůrce parfémů Alberto Morillas, který sází na praktiky dávných mistrů a své podněty hledá při cestování. „Svoji inspiraci nacházím v setkání s klienty. Když mám tvořit parfém, je pro mě důležitá jejich blízkost,“ vysvětluje. Morillas si zakládá na tom, že složení všech svých parfémů píše ručně. „Psát složení na počítači má svoji výhodu v přesnosti, ale emociální stránka jde stranou. Složení parfému napsané ručně mi umožňuje opravdově vyjádřit okamžitý nápad na jedné stránce.

Psaní je mým požitkem. Když píšu složení parfému, je to, jako bych ten parfém zároveň již cítil,“ říká tvůrce, který má za sebou spolupráci se značkami Bulgari, Calvin Klein nebo Ralph Lauren.

Jeho slova dokládá i to, že při zaznamenávání používá barevné tužky a každá barva nebo její odstín představuje jeden určitý tón vůně. „Vznik vůně je podobný vzniku šatů u zakázkového krejčího, musí přesně padnout,“ směje se Morillas.

Pyramida vůní

Hlava – je to, co člověk vnímá po nanesení parfému jako první. Jejím základem jsou nejvýraznější složky parfému. Tuto část parfému tvoří nejtěkavější látky, vůně proto velmi rychle odezní.

Srdce – je tím, co dává vůni charakter. Rozvíjí se zhruba po dvaceti minutách od nanesení na kůži a přetrvává v rámci hodin. Tvoří ji středně prchavé látky.

Základ vůně – přetrvává nejdéle, tvoří ji fixátory, které zpomalují odpařování těkavých látek.