Očekává se na něm 100 000 návštěvníků, většinou pozvaných hostů, ale letos poprvé i platících diváků. Exkluzivní práva prodat vstupenky získala sponzorující společnost American Express. Do prodeje ale mohla dát jen 450 lístků po 100 a 200 dolarech, které nabídla svým nejváženějším klientům. 

Přehlídky se konají hlavně v obřích stanech v Bryant Parku v centru města, ale také v bohémské čtvrti SoHo, ve prostorných halách v Chelsea nebo i na lodích na řece Hudson. Velká sláva se chystá do Central Parku, kde oslaví 40. výročí módní značka Lauren jednoho z nejúspěšnějších amerických návrhářů Ralfa Laurena. 

Móda se stává uhlazenou

Módními trendy na příští jaro jsou podle toho, co zatím mohli diváci vidět, čistší linie a větší noblesa. Nové styly "nejsou tak křiklavé a vulgární, jak jsme viděli v minulosti - méně pro Britney Spearsovou a Paris Hiltonovou, více pro zralé ženy," shrnul své dojmy David Wolfe, tvůrčí ředitel společnosti The Doneger Group, která se zabývá předpovídáním vývoje módy. 

Návrhářka Carmen Marcová Valvová dodává, že se móda stává "velmi uhlazenou". A siluety jsou štíhlejší. "Všechno sedí těsněji na tělo," říká designér Tracy Reese. 

V diskusích v hledištích, zákulisích a na večírcích se letos častěji přetřásá téma kopírování modelů. Jev, který v módním odvětví existoval vždy, se podle současných hlasů dostal do obrovských rozměrů. Může za to údajně internet s tisíci snadno dostupnými obrázky včetně detailů, ale i přehnaně vysoké ceny originálů. 

Návrháři chtějí svá díla chránit zákonem

Kopírování je pro Radu amerických módní návrhářů, která zastupuje zájmy designérů, problémem číslo jedna. Na americkém trhu s oděvy, který představuje 181 miliard dolarů, se údajně kopie podílejí pěti procenty. 

Američtí návrháři proto naléhají na zákonodárce, aby jejich tvorba byla chráněna autorskými právy podobně, jako je tomu v případě kabelek nebo slunečních brýlí s designérskou značkou. Jejich přání vyslyšelo devět senátorů, kteří se chystají takový zákon prosadit v Kongresu USA.