Na mezinárodních módních veletrzích Styl a Kabo bylo vidět, že hitem jsou nyní saka na jeden až dva knoflíky nebo třeba rozdílná barva saka a kalhot a lesklé látky.

"Klasický oblek nyní preferuje asi sedm z deseti zákazníků," odhaduje šéfdesigner společnosti OP Prostějov Ondřej Ziegler. Přesto dodává, že trendy už do Česka nepronikají s takovým zpožděním jako dříve. "Bývaly to třeba i dva roky, teď se dá říci, že se často sejdeme s cizinou v jedné sezoně," podotkl. 

Tak třeba v zahraniční jsou teď trendem saka na méně knoflíků - jeden, maximálně dva. Češi si na tuto novinku zatím příliš nezvykli, řada firem ji ale nabízí. Firmy se shodují, že je třeba vytrvat a zákazníky si vychovat. 

Prodejci často nechtějí nabízet nové trendy

"Trvalo to 15 let, ale teď už k nám chodí mladí muži, kteří ty trendové obleky chtějí," řekla ředitelka firmy Steilmann Anna Motlíková. Doplnila, že jejich zákazníky zaujmou hlavně detaily - vnitřní kapsičky, nášivky, knoflíky nebo výrazné lemování vnitřní strany i vnějšku. 

Ženy si podle firem na takzvané vychytávky často potrpí méně. Lubomír Fiedler ze společnosti Rialto doplnil, že se ale častěji než muži snaží jednotlivé části kostýmů kombinovat, a to jak barvy, tak i materiály. "Klasika se ale samozřejmě kupuje vždycky a vědí to i prodejci. Proto často trendové věci nechtějí nabízet - bojí se, že se netrefí zákazníkům do noty," dodal.