Hlavní obsah
Různé druhy ovoce a zeleniny by se měly dostat do dětského jídelníčku co nejdříve. Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Děti a zelenina aneb Věčný boj, který se nesmí vzdát

Bohatá a pestrá strava obsahující kromě jiného i dostatek ovoce a zeleniny je pro zdraví člověka velmi důležitá. Nejlepší je, pokud se správnému stravování učí už malé děti. Jenže právě ty patří do skupiny, která především zeleninu odmítá nejvíce. Výjimkou nejsou ani děti, které zeleninu nikdy neochutnaly.

Různé druhy ovoce a zeleniny by se měly dostat do dětského jídelníčku co nejdříve. Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Děti a zelenina aneb Věčný boj, který se nesmí vzdát

Téměř každý rodič potvrdí, že dostat do potomka cokoli zdravějšího, je mnohdy doslova nadlidský výkon. Nedávný britský průzkum poukázal na nepříjemný fakt, že téměř třetina všech rodičů (28 %) svádí každodenní boj o to, aby jejich dítě snědlo alespoň kousek zeleniny. Každé páté britské dítě do dvou let věku pak zeleninu nikdy neochutnalo.

Pro mnohé rodiče je to natolik stresující a vyčerpávající fakt, že nakonec svou snahu vzdají. Výsledkem je pak nejen to, že děti nejedí zdravě, ale mnohdy ani pravidelně pětkrát denně. Takto se 'stravuje' podle zjištění zdravotních organizací jen ve Velké Británii až 30 000 dětí, uvádí Dailymail.

Jedná se ale o celosvětový problém, což dokládají i stále narůstající čísla obézních dětí, jejichž nadměrná váha je důsledkem nejen nedostatku pohybu, ale právě také špatného stravování.

Problémy při vývoji 

Pokud dětem ve stravě chybí potraviny obsahující vápník, bílkoviny, vitamíny a potřebné minerály, může to negativně ovlivnit jejich vývoj.

Nedostatek vápníku může mít za následek slabé kosti, malé dávky vitamínů B pak mohou způsobovat problémy nervové. Nevyvážená strava u dětí je také spojována s duševními problémy, špatnou koncentrací při studiu i s větším výskytem depresí a úzkostí v pozdějším věku.

Přesvědčovací taktiky

Rodiče, kteří nechtějí svůj boj vzdát, zkoušejí často různé více či méně úspěšné finty, jak do potomka zdravé jídlo dostat. U někoho funguje jako nástroj rozptýlení televize, více jak polovina rodičů pak jídlo různě kamufluje nebo kombinuje, aby pro dítě vypadalo lákavěji.

Ať už se to setkává s úspěchem či nikoli, odborníci radí, aby rodiče vytrvali. Také doporučují dítě na zeleninu zvykat ihned po ukončení kojení, a to postupně a nenásilnou formou.

„Pokud se děti seznamují s různými druhy zeleniny v období brzy po ukončení kojení, setkává se to u nich s větší tolerancí a také příjmem podobných potravin v pozdějším věku,” uvedla pro server doktorka Lucy Chambersová z British Nutrition Foundation.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků