Hlavní obsah
Ilustrační foto

Co za nekalé triky zkoušejí obchodníci na děti? Umíte je bránit?

Nějakou formu finančního napálení zažily tři čtvrtiny Čechů. Nejčastěji se tak přitom děje v případě slev, kdy se podle průzkumu České spořitelny nechalo ošidit devět z deseti Čechů.

Ilustrační foto
Co za nekalé triky zkoušejí obchodníci na děti? Umíte je bránit?

Existují různé finty. Buď cena ve slevě ve skutečnosti nebyla vůbec tak výhodná, jak se tvářila, nebo prodejce avizovanou slevu vůbec nenaúčtoval, a to buď zcela záměrně, anebo z toho důvodu, že sleva platila pro větší množství zboží či jen pro členy věrnostního klubu. Někdy takové zboží bývá navíc i s prošlou minimální trvanlivostí, případně nefunkční.

Podle průzkumu se Čechům také příliš nevyplácí placení předem, ať už v rámci nákupu zboží přes e-shop či při objednávce nějaké služby, případně práce od řemeslníka. Češi se ale často nechali napálit i tím, že si v obchodě pořídili věrnostní kartu, kterou původně nechtěli a jež často byla kreditní kartou.

Děti jsou k nejrůznějším nekalým praktikám obchodníků náchylnější

Jak ukazuje průzkum, obchodníkům snadno naletí dospělí, natož děti, které jsou mnohem důvěřivější, a navíc ještě nemají takové znalosti. O to víc je zapotřebí je i v tomto směru vzdělávat a neustále je upozorňovat na nejrůznější nástrahy.

„Za nekalé obchodní praktiky je považováno klamavé nebo přehnaně agresivní jednání obchodníka, kvůli kterému se zákazník rozhodne jinak, než by se rozhodl s čistou hlavou a bez jakéhokoliv tlaku a ovlivňování. Klamat může obchodník i tím, že zamlčí nějakou pro zákazníka důležitou informaci,” vysvětluje David Hubáček, který je v České spořitelně zodpovědný za finanční gramotnost.

Zákon tyto nekalé praktiky zakazuje, proto je důležité, aby se i děti naučily bránit a znát svá práva.

Co by děti měly vědět

Akce, slevy, likvidace cen, výprodej apod.

  • Při slevách někdy prodávající strhávají původní cenu nebo ji přelepí novou tak, aby ji zákazník už neviděl a nemohl tak porovnat, jestli je nákup skutečně výhodný.
  • Sleva taky mnohdy bývá třeba jen korunová, ale velký nápis SLEVA člověka ošálí natolik, že koupí o korunu levněji věc, kterou ani koupit nechtěl.
  • Rozšířené jsou i falešné astronomické slevy, kdy se cena nejdřív třeba jen na pár dnů hodně zvýší a pak dá obchodník jako zázrakem obrovskou slevu. Sleva 15, 20, 30, 50 % vypadá líp než třeba jen 5.
  • Pouze v našem obchodě...Možná mají skutečně na skladě super levné zboží, ale dost často jde obchodníkům spíš o zvýšení prodeje. Když se do prodejny nahrnou davy nadšených zákazníků, prodavač jim s lítostí oznámí, že výrobek, který inzerovali, už nemají. A v čem je trik? Obchodník zkrátka počítá s tím, že zklamaný zákazník nechce přijít domů s prázdnou, a tak ho snadno přesvědčí ke koupi něčeho jiného.
  • 4 +1 Z D A R M A - Kup si výhodné balení čtyř sušenek a dostaneš jedny zdarma. Ve skutečnosti cena nemusí být vůbec výhodná. Navíc vybízí k nákupu množství, které dotyčný vůbec nepotřebuje, o šetření tedy nemůže být řeč. 
  • LIKVIDACE PRODEJNY TOTÁLNÍ VÝPRODEJ - je to způsob, jak do obchodu co nejvíce lidí. Ve skutečnosti slevy většinou platí déle než jeden den ... bohužel dost často se stává, že jakmile zákazník do tohoto obchodu přijde, něco si koupí.

Když bude dítě marketingové triky znát, nezaskočí ho tak. Navíc už bude vědět, že jakmile bude obchodní trik za hranou, může kontaktovat dozorové orgány.

Kvalita výrobků

Čím kvalitnější zboží si jedinec koupí, tím nižší je pravděpodobnost, že se daný výrobek poškodí a bude se muset reklamovat. I děti by tak měly mít na mysli, že zde platí mnohokrát potvrzené pravidlo o tom, že nikdo není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci. A tím „levné“ se nemyslí málo drahé.

Kvalita se ale nepozná vždy podle ceny. Pomohou zkušenosti ostatních zákazníků a také objektivní nezávislé srovnávače nebo testy. Hodí se i obyčejný selský rozum. Třeba kuchyňský spotřebič vyrobený z kovu bude zřejmě trvanlivější než ten vyrobený z plastů, které obecně stárnou rychleji. Při nákupu potravin se zase mohou hodit rady našich babiček a rodičů. Ti ještě spolehlivě vědí, že máslo nerovná se margarín z rostlinných tuků nebo že čerstvé rajče voní a chutná jako skutečné rajče.

Vždy je navíc dobré číst popisky a složení zboží. Samotný obal je jen pěkná vábnička. Nejvíce zastoupené složky bývají uvedeny na prvních místech. Při čtení složení se tak vyhnete nákupu zmražené ryby, kde skutečná váha masa bude maskována obsaženou vodou apod.

Škodítka - velký podfuk na zákazníky

Příliš trvanlivé zboží některým nefér výrobcům a prodejcům nehraje do karet. Vyrábět a prodávat se musí pořád. V některých sériově vyráběných výrobcích (např. tiskárnách, mobilních telefonech) jsou tak ukryté součástky, které po nějaké době od koupě (zpravidla po uplynutí záruční doby) předčasně sníží výkon výrobku nebo ho poškodí. Škodítkem může být i záměrné použití méně kvalitní drobné součástky s kratší dobou životnosti v namáhané části výrobku (např. pračky, sušičky apod.). Následná oprava nemusí být vždy možná nebo se zákazníkovi třeba nemusí vyplatit. Jde o zakázanou nekalou obchodní praktiku, kterou by měla postihovat ČOI, případně Policie ČR. Poškození zákazníci mohou žádat obchodníka o nápravu, nebo se v krajním případě obrátit na soud.

Dva roky záruky

Občanský zákoník stanovuje u spotřebního zboží, tedy oblečení, elektroniky apod., minimální délku záruční doby 24 měsíců (zákonná záruka). Prodávající ale může nabídnout nad rámec zákona i lepší záruční podmínky – například zboží lze reklamovat ve lhůtě delší, než je 24 měsíců. Nebo může naslibovat, že vrátí peníze vždy a tedy i v okamžiku, kdy budete mít podle zákona jen nárok na opravu výrobku či bezplatně poskytne náhradní zboží. Ve skutečnosti ale tato záruka nemusí být tak výhodná, jak se zdá. Vždy je tedy zapotřebí číst důkladně veškeré podmínky této výhodné nabídky. Může se stát, že v přiložené smlouvě bude uvedeno nějaké omezení nabídky apod.

Záruční dobu ale nelze zaměňovat s životností výrobku – po baterii či žárovce nelze očekávat, že budou nepřetržitě fungovat 24 měsíců. Pokud je ale budete mít uložené v zásobě a teprve při jejich prvním použití zjistíte, že nefungují, pak se o vadu jedná. U potravin je to také jinak, nedá se tu mluvit o tom, že by měly vydržet 24 měsíců.

Zákonná záruka 24 měsíců platí i na použité zboží prodávané v zastavárnách, autobazarech apod., ale i pro nové věci prodávané za nižší cenu kvůli existující vadě. Když si budete pořizovat nový výrobek, který je zlevněný kvůli vadě, na tuto reklamaci uplatnit nelze. O jakou vadu se jedná, uvádí prodejce vždy na účtence. Můžete si ohlídat, jestli vyznačená vada odpovídá skutečnosti. Prodejce použitého bazarového zboží může „po dohodě s kupujícím“ zkrátit záruční dobu, ne však na méně než na jeden rok. U použité věci také nemůžete reklamovat vady, které věc měla, když jste si ji kupovali. Pokud si kupujete třeba telefon s odřeným displejem za skvělou cenu, nemůžete počítat s tím, že vám pak poškrábaný telefon prodávající jako vadu uzná.

Může se stát, že se prodávající bude kroutit a vymlouvat a nebude chtít reklamaci vyřídit. Na to ale nemá právo. V takovém případě po něm vždy chtějte písemné potvrzení, kde bude uvedeno, proč reklamaci odmítá/zamítá.

Nejčastější výmluvy obchodníků

Nemáte obal od výrobku, nemůžete výrobek reklamovat.

Podle zákona žádný obal mít nemusíte. Reklamujete přece výrobek, ne obal!

Vada výrobku vznikla už ve výrobě, obraťte se na výrobce.

To je sice možné, ale za výrobek prodávaný konečným spotřebitelům nese zodpovědnost prodejce. Proto reklamaci vyřizujete s ním. Prodejce pak už vadu zboží řeší s výrobcem nebo dodavatelem sám.

Výrobek byl prodáván se slevou, nemáte na reklamaci nárok

Zákonná záruka 24 měsíců platí i na zboží prodávané ve výprodejích, při různých akcích, ale i pro věci prodávané za nižší cenu kvůli existující vadě (s výjimkou konkrétní vady vyznačené na účtence).

Reklamaci vyřizuje pouze náš pan vedoucí a ten tady dnes není.

Podle zákona musí být v prodejně vždy někdo, kdo může reklamaci bezodkladně rozhodnout.

Náš smluvní servis označil vaši reklamaci za neoprávněnou, nemůžeme vám vyhovět.

Za rozhodnutí o reklamaci odpovídá prodejce, který také musí sám zdůvodnit její zamítnutí. Stanovisko smluvního servisu neznamená, že se od něj prodejce nemůže odchýlit.

Nemůžeme vám vrátit plnou cenu, zboží už dnes prodáváme ve slevě.

Když vznikne při reklamaci nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, musí prodejce vrátit plnou cenu uvedenou na účtence.

Na reklamaci nemáte nárok, ale zboží vám zdarma opravíme jako projev naší dobré vůle.

To zní celkem dobře, tak proč ne? Někdy se ale prodejce snaží zamaskovat svoji odpovědnost za vady, hlavně u dražšího zboží, aby se do budoucna, při opakujících se vadách, vyhnul povinnosti celé zboží vyměnit nebo vrátit peníze.

Když nesouhlasíte se zamítnutím reklamace, můžete si nechat vadu posoudit nezávislým odborníkem, který vypracuje znalecký posudek. Seznam znalců je k dispozici na internetových stránkách Ministerstva spravedlnosti www.justice.cz.

Vyzní-li posudek ve váš prospěch, můžete prodejce znovu písemně kontaktovat a současně se přihlásit i o náklady na zpracování posudku. Když to nepomůže, zvažte další možnosti.

Smlouvy, co je psáno, to je dáno, ale ...

Nekalé praktiky obchodníků se mohou týkat i smluv, které přitom nemusí být vždy jen v písemné podobě. Když si jdete do obchodu koupit svačinu, uzavíráte smlouvu o koupi. Když nastoupíte do autobusu hromadné dopravy, uzavíráte zase s dopravcem smlouvu o přepravě, stejně tak když na internetu surfujete a něco nepromyšleně odkliknete, může dojít k uzavření smlouvy.

Smlouvy by se měly dodržovat. Výjimkou jsou ale situace, kdy obchodník zneužije toho, že je to zpravidla on, kdo smlouvu připravuje, aby se zvýhodnil na cizí úkor. Smlouvy se totiž nesmí odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele ani nesmí obsahovat nepřiměřené smluvní podmínky. K takovým smluvním podmínkám se pak nepřihlíží, tzn. jako by ve smlouvě vůbec nebyly.

Smlouva je tedy neplatná, když si „odkliknete“ kratší záruční dobu než 24 měsíců. Nebo když vám obchodník nechce vrátit plnou cenu za výrobek, který přestal fungovat, protože jste ho již používali.

Někdy se také může stát, že vám obchodník v prodejně něco nakuká, a když dojde na lámání chleba, ukáže se, že ve smlouvě je všechno jinak. Uzavřená smlouva musí odpovídat tomu, co jste si řekli před jejím uzavřením. Když to tak není, má přednost to, co je pro vás příznivější.

Od smlouvy lze odstoupit, například když uzavíráte smlouvu mimo klasický obchod na předváděčkách, na ulici, přes e-shop, katalog apod., kdy můžete být nabídkou obchodníka buď zaskočený, nebo když se rozhodujete často jen podle fotografií a popisu zboží.

Podepisovat smlouvy lze již před 18 lety. Dokud je dotyčný nezletilý, ještě sice nemá způsobilost ke všem právním jednáním (plnou svéprávnost), ale to neznamená, že nemůže platně nic podepsat. Vychází se z toho, že každý může uzavírat smlouvy přiměřené „rozumové a volní vyspělosti“ svých vrstevníků. Takže v šestnácti třeba lze uzavřít smlouvu o členství ve fitku (třeba i nevýhodnou), ale ještě ne např. sám investovat na finančních trzích.

Šmejdi

Za šmejdy jsou často považováni organizátoři předváděcích akcí, podvodní prodejci, kteří lákají převážně staré lidi na výlety (výjezdní akce), aby jim za použití nekalých obchodních praktik vnutili předražené nádobí nebo cokoliv „praktického“ do domácnosti.

Šmejdi jsou ale i telefonní a internetoví. Naleznete je prostě všude. Stále vymýšlejí rafinovanější taktiky, jak se dostat k cizím penězům. Buďte na pozoru, když u vás doma někdo zazvoní a bude vám chtít přeprogramovat pevnou linku nebo je od „dceřiné společnosti ČEZ“ a chce zkontrolovat jističe... Aby se z technika nevyloupnul podomní prodejce, který vám podšoupne k podpisu i novou smlouvu na telekomunikační nebo energetické služby, a ještě vám okoukne domácnost!

Na ochranu zákazníků před manipulací se do zákona o ochraně spotřebitele dostal zákaz vybírat při předváděčce a ještě sedm dní poté jakoukoliv částku. Existuje i možnost odstoupit od smlouvy během 14 dnů od jejího uzavření.

Kam se obrátit o pomoc?

Důležité je problém neodkládat, začít ho řešit co nejdřív a shromáždit všechny podklady (smlouva, účtenky, foto apod.).

Spotřebitelské organizace: 

  • Asociace občanských poraden (www.obcanskeporadny.cz), která v současné době sdružuje 38 občanských poraden a dalších kontaktních míst
  • Sdružení českých spotřebitelů (www.konzument.cz)

Dozorový orgán:

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků