Závislost na alkoholu dnes paradoxně podporují i sami rodiče, kteří dětem obvykle zprostředkují prvotní zkušenost s alkoholem. Řada z nich si vůbec neuvědomuje katastrofální důsledky svého chování.

U dětí velmi záhy dochází k efektu nabalující se sněhové koule – kvůli alkoholu selhávají ve svých sociálních rolích, dostávají se do rizikové společnosti, a tím se roztáčí kolotoč dalších nebezpečných aktivit a závislostí.

Přitom závislostmi už dnes nejsou ohroženy pouze děti z vyloučených lokalit, jak tomu bylo dříve, ale všechny děti.

„O tom, že se nejedná o žádný malý problém, vypovídá i fakt, že až dva tisíce českých dětí ročně bojují v souvislosti s alkoholem o svůj život na jednotkách intenzivní péče,” varuje předsedkyně Asociace nestátních organizací Helena Rampachová.

Kampaň Zůstaň nad vlivem

Změnit postoj mladé generace k návykovým látkám je podle odborníků běh na dlouhou trať. Dobře nastavené, dlouhodobé kampaně mohou pomoci změnit vnímání nejen alkoholu, ale i dalších návykových látek u dětí a mladistvých.

Proto vznikla kampaň „Zůstaň nad vlivem“, která se zaměřuje na problém hned z několika úhlů. Jednak má děti a mladé lidi naučit přemýšlet o problematice závislostí, pak jim chce také ukázat, jak lze jinak trávit volný čas a v případě potřeby, kde nalézt rady a odbornou pomoc.

Kampaň nepracuje se zákazy a příkazy. „Nechceme děti poučovat a moralizovat. Chceme, aby si uvědomovaly, že pití alkoholu není úplně běžná věc, že může být stejně nebezpečné jako užívání jakýchkoli jiných návykových látek,“ vysvětluje Helena Fialová, vedoucí sekce primární prevence ve výše zmíněné asociaci.

Adam Ondra - Zůstaň nad vlivem

Ve svých 23 letech se stal nejlepším lezcem na světě. Přesto, že má neskutečný talent, nikdy by se nedostal tak daleko, kdyby na sobě nemakal. Rád si občas zajde na pivko, aby se odreagoval, ale aby byl slavný a nejlepší v tom, co se rozhodl dělat, musí prostě zůstávat nad vlivem. Inspiruj se příběhem Adam Ondra.

Zveřejnil(a) Zůstaň nad vlivem dne 29. listopad 2017

Jelikož je pití alkoholu často spojeno se skupinovou aktivitou mladých lidí, je úkolem kampaně dětem připomenout, že je mnoho jiných aktivit, při kterých se mohou seznámit s vrstevníky a které je budou vnitřně naplňovat.

„Proto jsme oslovili úspěšné, mladé influencery, kteří dětem a mladistvým mohou být inspirací, jak lze zůstat nad vlivem, jak být svůj a nepropadnout nudné denní rutině,“ dodala Rampachová.

Kampaň chce také rozšířit povědomí o existujících organizacích, službách, aplikacích a webech zaměřených na prevenci závislostí.

„Do problému se může dostat kdokoli. Nesmírně důležité ale je, aby člověk v takové situaci věděl, kam se může obrátit pro kvalifikovanou a účinnou pomoc. Síť služeb je ale pro mladé často příliš spletitá a nepřehledná,“ uzavírá téma odbornice.