"Sacharidy by měly tvořit v dětské stravě 50 až 55 procent energetického příjmu. To je dávka, kterou rostoucí organismus nutně potřebuje ke svému vývoji," uvedla. Doporučené dávky sacharidů se pohybují mezi 209 až 230 gramy na den. Podle průzkumu, v němž odpovídalo 500 školáků, přijmou chlapci průměrně za den 270 gramů a dívky 250 gramů sacharidů.

"Zajímavé přitom je, že děti snědí více sladkostí ve všední den než o víkendu," poznamenala Růžičková. Vysvětluje to tím, že děti jsou ve všední den bez dozoru. Dostanou od rodičů peníze na svačinu a koupí si místo pořádného jídla sladké limonády, bonbony a čokoládové oplatky. Rodiče by proto měli dohlížet na stravování svých děti.

Sladkosti nelze z dětského jídelníčku zcela vyloučit, sladká chuť je první, se kterou se po narození setkají, když pijí mateřské mléko. Při výběru sladkostí by rodiče měli volit ty, které jsou z hlediska zdravé výživy vhodné - například ovocné saláty sypané ořechy, cereální tyčinky bez polevy, čokoláda s vyšším podílem kakaa nebo tvarohové dezerty s ovocem.

Na stránkách poradenského centra www.vyzivadeti.cz si mohou rodiče pro své děti vyplnit dotazník stravovacích zvyklostí. Nutriční terapeutka ho vyhodnotí a poradí jim, jak stravovací zvyklosti dítěte upravit, aby odpovídaly zdravé výživě.