Vánoce se kvapem blíží a stejně jako roste počet návštěvníků nákupního centra, roste i stres, kterému je stále těžší odolat. Ale rozhodně to není nemožné. Stačí jen vědět, jak na to, a stres se vám bude vyhýbat obloukem. A vy budete moci strávit klidné vánoční svátky.

1. Protáhněte zkrácené svaly

Během dlouhodobého stresu dochází postupně ke zkrácení určitých svalových skupin. Mezi ty nejčastější patří horní část svalu trapézového, svaly krku a šíje. Pokud tedy chceme stres zmírnit, je nutné tyto zkrácené svalové skupiny protáhnout pomocí strečinku. Tak dosáhneme opětovného vrácení plné funkční délky svalu a celé tělo se tak výrazně uvolní.

2. Jezte ty správné potraviny

Existuje mnoho potravin, které svým obsahem dokážou bojovat proti stresu. Mezi ty nejefektivnější patří zelená listová zelenina. Ta obsahuje velké množství železa a hořčíku. Právě hořčík dokáže podporovat uvolnění svalů. Další potravinou je rybí olej. Ten obsahuje esenciální mastné kyseliny, které umí zvýšit produkci serotoninu. Serotonin je hormon, který podněcuje psychickou pohodu a pomáhá mozku lépe se vyrovnávat se stresem.

3. Srovnejte hormonální rovnováhu

Hormonální rovnováha je rozhodujícím faktorem pro efektivní zvládání stresu. Tím nejlepším způsobem, jak tuto hladinu vyrovnat, je kvalitní a dostatečný spánek, který dokáže ve velké míře hladiny hormonů stabilizovat. Dalším skvělým způsobem je  provádění nejrůznějších uklidňujících praktik, jako je například meditace, dýchání do břicha či jóga.

Dobré je také nepodceňovat pobyt na slunci, jelikož sluneční paprsky tvoří v kůži vitamín D, který je důležitý pro správnou funkci imunitního systému, a podporují správný cirkadiánní rytmus.

4. Zvyšte příjem vitamínu C

Hlavním spouštěčem stresu je hormon kortizol, který ve velké míře zvyšuje dráždivost centrální nervové soustavy. To následně způsobuje podrážděnost a celkovou emoční labilitu.

Proto je vhodné zvýšit příjem vitamínu C. Ten snižuje záněty markerů, které mění stresové reakce organismu. Poté, co tyto markery začnou vznikat, imunitní systém vyšle přes hypotalamus, hypofýzu až do nadledvinek signál, aby bylo uvolňování kortizolu zmírněno.

5. Pravidelně cvičte

Během cvičení se do těla vyplavuje hormon endorfin, který také bývá označován jako hormon štěstí. Dokáže totiž efektivně zlepšovat náladu, navozuje pocity štěstí a v neposlední řadě pomáhá tlumit bolest. Nezáleží na tom, jaký sport si vyberete, endorfiny se do těla vyplavují při jakémkoli druhu.

Můžete chodit do tělocvičny, běhat či jezdit na kole. Výběr je jen na vás. Hladina endorfinů v těle stoupá již po 10 minutách cvičení a zvýšená vydrží ještě několik hodin poté, co docvičíte.

6. Vyhýbejte se cukru

Sacharidy, a to převážně jednoduché cukry, razantně zvyšují hladinu inzulínu a cukru v krvi. To může mít za následek náhlé výkyvy nálad a podrážděnost. Navíc, pokud je v krvi dlouhodobě velké množství cukru (glukózy), hrozí, že se organismus stane inzulínově rezistentní. To je jedna z nejčastějších příčin vzniku cukrovky.

Pro zmírnění stresu je vhodné dlouhodobě snížit množství přijímaných sacharidů a zajistit si tak dobrou náladu.

Nejčastější příčinou obezity a cukrovky je inzulínová rezistence. Zjistěte, jestli jste inzulínově rezistentní, na webu Supertělo.cz.