V posledních letech je trendem absolvovat různé očistné kúry a detoxikační procedury, které nám mají pomoci odstranit z organismu látky, jimiž je zanesen během zimního nebo delšího období, kdy jsme svému zdraví nevěnovali dostatečnou pozornost. A jak známo, když se přejídáme, můžeme mít i zdravotní problémy, např. zácpu nebo průjem či plynatost.

Tomu všemu se dá předejít zdravým životním stylem a jarním jídelníčkem. Ten by měl být složen zejména z lehčích druhů mas, jako je kuřecí, krůtí, králičí a z dostatku zeleniny a ovoce. Denně bychom pro své zdraví měli sníst zhruba půl kilogramu zeleniny a ovoce, z toho 300 g zeleniny.

Budeme tak posilovat svou střevní mikroflóru, která je z velké části odpovědná za imunitní systém. Pomohou i zakysané mléčné výrobky s probiotiky nebo užívání potravinových doplňků, které střevní mikroflóru opět upraví.

Zároveň je velmi důležitý příjem vlákniny, která slouží jako živná půda pro střevní mikroflóru a navíc v našich střevech má funkci „kartáče“, který střeva vyčistí.

Čisticí čaje 

K jarnímu jídelníčku by měl přispívat i pitný režim. Doporučuje se vypít denně dva až tři litry tekutin, nejlépe čisté vody. Ne každý ale toto množství dokáže vypít. Tělo si samo řekne, co potřebuje. Starší lidé pocit žízně většinou nemají, a tak by si na stůl měli dát lahev s vodou a čas od času z ní upít tak, aby ji během dne vypili celou.

Zapomínat by se nemělo na čisticí čaje. Pokud tyto čaje obsahují látky, které podporují činnost jater, lze je doporučit jako podpůrný prostředek. Mnohdy totiž za malátnost vděčíme přetíženým játrům.

Blahodárným vlivem na ně působí třeba za studena lisovaný olivový olej, citrusy, med, artyčoky a červená řepa, která slouží jako tonikum pro jaterní tkáně. Mrkev a čekanka zase zvyšují množství vylučované žluči. Pórek pomáhá regenerovat jaterní buňky. Ostropestřec mariánský je nedoceněn v pitném režimu, ale čaj z něj dokáže játrům významně pomoci.

Chůze lepší než činky

K dobrému zažívání samozřejmě patří i dostatek pohybu. Jestliže jsme v zimě raději byli doma, s jarem nás mnohem častěji bude lákat příroda k nejrůznějším sportovním aktivitám.

Při čím dál slunnějším počasí je v podstatě radost jít, pokud to jde, z práce pěšky a do víkendového programu naplánovat procházku nebo malý výlet na kole.

Máte-li dostatek času, můžete se pustit i do náročnějších sportů, ale platí zásada nepřepínat se. Pokud budeme dvě hodiny týdně cvičit v posilovně s činkami, tak nám to pomůže mnohem méně, než když denně pro své zdraví ujdeme 10 000 kroků, což u dospělého muže je zhruba 8,5 km a u ženy 6,5 km. Právě chůze je nejpřirozenější pohyb, při kterém rozhýbáme celé tělo.

Vitaminy i z lékárny

Nezapomínejme ani na vitaminy. Mnohé z nás skolila chřipka nebo respirační choroby a tak doplnit vitaminy je nutné.

Pokud to nezvládáme přísunem čerstvé zeleniny a ovoce, můžeme si v lékárnách koupit přípravky, které nám komplexně zajistí denní přísun vitaminů i minerálů. Zrovna tak si můžeme koupit i přípravky, které pomohou na dobré zažívání.