Aby uspokojily svůj mlsný jazýček a užívaly si sladkosti stejně intenzívně jako před klimakteriem, často konzumují sladší potraviny a v trochu větším množství. To pro ně ale není v přechodu zrovna příznivá zpráva. Zvyšuje totiž už tak dost vysoké riziko nadbytečných kil, stejně jako vznik kardiovaskulárních chorob včetně nemocí srdce a také odstartování diabetu.

Pro ženy v přechodu (obvykle kolem padesátky) je to docela závažný problém. V tomto období u nich totiž vyhasíná činnost vaječníků, které produkují ženské hormony. Ty je pomáhají chránit před infarktem, mrtvicí a dalšími srdečně-cévními chorobami. Jakmile se začnou vytrácet, narůstá u žen počet těchto nemocí. Postupně doženou, a dokonce předeženou své partnery. Umírá jich zhruba o deset procent více než mužů. Málokterá žena to ale ví. Podle výzkumu společnosti TNS AISA si to dokonce uvědomuje jen každá čtrnáctá.

Jedno z největších rizik pro vznik infarktu a mrtvice představuje vysoký cholesterol. O tom ví něco málo přes 7 % žen. Nebezpečí vysokého krevního tlaku si uvědomuje pouze 5 % z nich. A jen 25 % tuší, že infarkt a další kardiovaskulární choroby je na životě ohrožují nejvíce. Naopak 40 % žen považuje za největší hrozbu rakovinu prsu, na kterou však umírají 16krát méně.

Důležité zdravé tuky

Lékaři proto ženám doporučují, aby si nejpozději na prahu čtyřicítky nechaly zkontrolovat hladinu cholesterolu a krevní tlak. Také je potřeba, aby se zamyslely nad svým životním stylem a jídelníčkem. Často musí snížit konzumaci potravin s vysokým obsahem živočišných tuků (tučné maso, uzeniny, šlehačka, smetana, některé sýry, zmrzliny atd.). A naopak zvýšit množství zdravých tuků, které nás pomáhají chránit před kardiovaskulárními chorobami.

Hodně zdravých tuků obsahuje maso mořských ryb, jako jsou losos, tuňák, makrela, sleď, sardinky, šproty atd. Ale také kvalitní řepkový olej a další rostlinné oleje. Jsou i ve lněných semínkách a oříšcích. Ženy však musí myslet na to, že třeba ořechy, oleje a další potraviny mají dost kalorií.

Dobré je, když jedí dostatek ovoce a zeleniny. Nejen kvůli vitamínům a dalším zdraví prospěšným látkám, ale také kvůli vláknině, která pomáhá snižovat právě cholesterol. Podstatná bývá rovněž dostatečná konzumace potravin s vápníkem, což jsou hlavně sýry a další mléčné výrobky. Pomáhají mírnit řídnutí kostí, které klimakterium doprovází.

Pomoc fytoestrogenů

Odborníci na výživu doporučují ženám, aby si v menopauze dopřávaly více luštěnin, zejména sóji, cizrny, fazolí aj. Obsahují totiž fytoestrogeny, které mohou částečně kompenzovat nevyvážený stav hormonů v tomto životním období. Řada žen nemá luštěniny ráda, protože po nich trpí nadýmáním. Tento nepříjemný jev však mohou zmírnit. Stačí, když je nechají přes noc máčet, ráno vymění vodu a při vaření do nich přidají bazalku nebo saturejku.

Fytoestrogeny lze také koupit v potravinových doplňcích v lékárně. Hodí se na lehké a středně těžké problémy klimakteria. Těmi jsou hlavně návaly horka, pocení, potíže se spánkem, únava atd. Když se u ženy objeví, bývá to signál klesajících hladin ženských pohlavních hormonů.

Důležitý je v tomto období rovněž pohyb. Plavání, jízda na kole, nordic walking nebo jen svižná chůze – nejlépe každodenní (10 tisíc kroků denně vám změří krokoměr). Pomáhá udržet na uzdě nadbytečná kila a ženě pak udržuje kondici, díky níž může lépe zvládat úskalí tohoto životního období.