Článek
Omluvu vyjádřil Hikaru Kimura z vedení firmy. Mezi hosty obřadu byl i jeden z přeživších zajatců, který musel pracovat pro Mitsubishi.
Čtyřiadevadesátiletému Jamesi Murphymu jeho zadravotní stav jako jedinému umožnil přijet. „Je to slavný den. Na ten jsme čekali 70 let,” řekl Murphy, který byl nucen pracovat za těžkých podmínek v měděných dolech Mitsubishi.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Tam pracovalo asi 500 amerických zajatců spolu s tisíci Filipínců, Korejců a Číňanů. Murphy označil podmínky v dole za naprosto hrůzné: „Bylo to otroctví ve všech aspektech – bez jídla, bez léků, bez oděvů, bez sanitace.“
Japonské lodě dopravily za války na 12 000 amerických zajatců do Japonska, kde byli nuceni k otrocké práci na více než 50 místech. Kolem deseti procent jich podle AP přitom zahynulo. Podle dalších údajů bylo takto zneužito k nucené práci pro císařství 25 000 amerických vojáků. Denně dostávali jídlo mající 500 až 600 kalorií.
„Velmi pečlivě jsem poslouchal omluvné vyjádření pana Kimury a shledal jsem je velmi upřímné, pokorné a objevné,“ řekl Murphy podle BBC. Spolu s dalšími přítomnými, zejména příbuznými zajatců, vyjádřil naději, že podobný krok učiní i další japonské podniky, které dělaly to samé.
První omluva od japonské firmy
Firma jednala samostatně, japonská vláda se za využívání zajatců k práci omluvila před pěti lety. Mitsubishi je první japonskou firmou, která takovýto krok učinila, přestože mnohé jiné podnikají v USA, jako třeba Mitsui nebo Kawasaki.
Za druhé světové války vyráběla především stíhací letadla A6M Zero a J2M Raiden i bombardéry G4M Betty.