Zaměstnanec firmy Shandong Pavenergy, která cestu budovala, totiž řekl, že ještě před jejím otevřením bylo zaznamenáno několik pokusů o krádeže solárních panelů. „Dokonce i po završení projektu lidi kradou. Je to znepokojující,“ postěžoval si.

Kilometrový úsek cesty, v níž se pod průhledným betonovým povrchem skrývají solární panely, byl otevřen 28. prosince loňského roku. Auta tam tedy jezdí přes fotovoltaické buňky.

Nápad na stavbu cest vyrábějících elektřinu existuje už dlouho, testovat se však začal teprve v posledních letech. V roce 2014 byla v nizozemském Amsterodamu otevřena solární stezka pro cyklisty, od předloňska mají řidiči ve Francii k dispozici kilometrový úsek solární silnice.

Všechny tyto projekty zatím zápasily s vysokými náklady. Výjimkou nebyl ani ten čínský, u nějž byly solární panely zabudovány do tří jízdních pruhů. Čtvereční metr stojí v přepočtu tři tisíce jüanů čili přes 10 tisíc korun.

Kilometrový úsek této cesty produkuje ročně milión kWh energie, což stačí pro 800 domácností. Čína má největší instalovanou solární kapacitu – celkem 78,1 gigawattu.