Dodávky elektřiny do hlavního města Dillí a sedmi indických států byly přerušeny asi ve 2:30 tamního času (neděle 23:00 SELČ) a před ranní dopravní špičkou se je nepodařilo obnovit, což způsobilo značný chaos v dopravě. Milióny lidí kvůli poruše na rozvodné síti marně čekaly na vlakové spojení nebo na metro. Silniční dopravu navíc komplikovaly nefungující semafory, na několik hodin byly vyřazeny z provozu i vodárny.

"Jedu do práce a mám 45 minut zpoždění. Nejdříve, asi ve dvě hodiny ráno, vypadl proud, pak nebyla voda, abych se mohl osprchovat, a teď má metro zpoždění 13 minut, poté co jsem se na půl hodiny zasekl v zácpě," nechal se slyšet jeden z Indů cestující do práce nedaleko Dillí. Hovořil v době, kdy už se podařilo část dodávek obnovit.

Zatímco doprava na mezinárodním letišti v Dillí výpadkem ovlivněna nebyla, metro v Dillí, které denně přepraví 1,8 miliónu pasažérů, stálo tři hodiny a fungovat začalo, až když metropoli pomohla dodávka z hydroelektráren sousedního hornatého království Bhútán. "Když severní rozvodná síť zkolabovala, začali jsme brát elektřinu z východní a západní sítě a také z Bhútánu," řekl indický ministr energetiky Sušílkumár Šinde.

Kvůli výpadku eletřiny nejezdily vlaky.

Kvůli výpadku eletřiny nejezdily vlaky.

FOTO: ČTK/AP

Prioritou úřadů bylo obnovit dodávky elektřiny do nemocnic a dopravních sítí. Šinde uvedl, že v polovině dopoledne byly dodávky elektřiny obnoveny z 60 procent. V poledne místního času již měla elektřinu většina obyvatel Dillí a státu Uttarpradéš, kde žije tolik lidí, jako v USA a Kanadě dohromady. Odpoledne by se měla situace vrátit k normálu na celém postiženém území, k němuž patří i obilnice země Paňdžáb, občanskou válkou zničený stát Džammú a Kašmír, či státy Rádžasthán, Harijána a Himáčalpradéš.

Představitelé státu Uttarpradéš vinu za výpadek svalují na letošní extrémně horké léto. Teploty v metropoli se pohybují kolem 35 stupňů Celsia a vlhkost dosahuje 89 procent, což nutí místní obyvatele mít nepřetržitě zapnuté větráky či klimatizaci. Vedení energetických závodů v Uttarpradéši označilo za důvod selhání indických států, které odebírají víc elektřiny, než mají povoleno, aby uspokojily zvýšenou letní poptávku.

Cestující čekají na svůj vlak na nádraží v Dillí.

Cestující čekají na svůj vlak na nádraží v Dillí.

FOTO: ČTK/AP

Ministr energetiky nicméně prohlásil, že příčiny výpadku zatím nejsou známé; vyšetřit je má výbor, který byl za tímto účelem zřízen. Ministr také bez dalších podrobností sdělil, že důvodem výpadku mohl být incident poblíž města Ágra, kde stojí slavná hrobka Tádžmahal.

Podle agentury AP byly dopady pondělního selhání zmírněny tím, že Indie je na podobné případy - i když v menším rozsahu - zvyklá a kupříkladu letiště a velké podniky či nemocnice mají připraveny záložní generátory.

Přeplněné nástupiště na nádraží v Dillí poté, co byla kvůli výpadku proudu přerušena vlaková doprava.

Přeplněné nástupiště na nádraží v Dillí poté, co byla kvůli výpadku proudu přerušena vlaková doprava.

FOTO: ČTK/AP

Odborníci upozorňují na to, že Indie potřebuje razantně zvýšit výrobu elektřiny, i proto, že stamilióny Indů stále ještě nejsou na státní síť napojeny. Agentura Reuters napsala, že energetický deficit dosahuje v Indii ve špičce 12 procent a že letos situaci zhoršil ještě slabý monzun, který způsobil sucho a donutil rolníky více čerpat vodu ze studní.

Opakující se výpadky elektřiny, trvající až osm hodin denně, vyvolávají pouliční protesty, naposledy počátkem tohoto měsíce po takovém kolapsu zablokovali obyvatelé průmyslových předměstí Dillí dopravu a střetli se s policií.

Premiér Manmóhan Singh vidí řešení v jaderné energetice, která se podle odhadů podílí na stávajících dodávkách elektřiny pouhými třemi procenty. Výstavba jaderných elektráren ale naráží na silný odpor veřejnosti.