Hlavní obsah
Ruský prezident Vladimir Putin Foto: Sputnik, Reuters

Americká média prý zasahovala do ruských parlamentních voleb

Šéf ruského parlamentního výboru pro informační politiku Leonid Levin v úterý obvinil americká média z pokusů ovlivnit parlamentní volby v Rusku v roce 2016. Mluvil především o Rádiu Svoboda, internetovém zpravodajském serveru Hlas Ameriky a ruské službě stanice BBC. Washington je podle Levina využívá k tlaku na Moskvu.

Ruský prezident Vladimir Putin Foto: Sputnik, Reuters
Americká média prý zasahovala do ruských parlamentních voleb

Levin v parlamentu opakovaně zdůrazňoval, že nebude požadovat zákaz nebo omezení činnosti pro zahraniční média v Rusku. Nicméně dodal, že výbor jedná na pozadí amerických vyšetřování ve vztahu k Rusku. "Obdobná obvinění vznesly USA proti agentuře Sputnik a dalším ruským médiím, která se údajně pokoušela ovlivnit americké prezidentské volby," řekl Levin.

Tři výbory amerického Kongresu se věnují vyšetřování údajných pokusů Moskvy ovlivnit loňské prezidentské volby USA ve prospěch pozdějšího vítěze Donalda Trumpa. Rusko podobná obvinění rozhořčeně odmítá.

Jednání ruského výboru o zahraničních médiích se zúčastnili poslanci, politologové, mediální odborníci a amerikanisté. Levin vyzval k posouzení zásahů USA nejen do parlamentních voleb, ale i do celkového dění v zemi.

Většinou se měly vyjadřovat negativně

Podle ruské zprávy, vypracované pro úterní zasedání, Rádio Svoboda i Hlas Ameriky o loňské předvolební kampani v Rusku také nedostatečně informovaly. Autoři zprávy tvrdí, že podíl informací o kampani tvořil pouze čtyři procenta z celého zpravodajství obou stanic.

Vliv těchto médií na probíhající volby byl přitom významný, píše se ve zprávě. O předvolebním dění se zpravodajské servery v 55 procentech případů vyjadřovaly negativně. Média prý upřednostňovala opozici, zpochybňovala demokratickou povahu ruského volebního systému a kritizovala vládní stranu Jednotné Rusko.
Podle politologa Alexeje Muchina, ředitele Centra pro politické informace, USA vytvořily zvláštní zpravodajskou službu pro informační válku s Ruskem. Financovaly přitom údajně nejen Rádio Svoboda a Hlas Ameriky, ale i ruskou službu stanice BBC.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků