Soutěže se letos zúčastnilo v České republice, Polsku a Jihoafrické republice na 300 výčepních. Do newyorského finále postoupil jako třetí ještě reprezentant Polska Pawel Wiszniewski z města Gliwice.

Jihoafričan porotu přesvědčil především svými hlubšími teoretickými znalostmi. "Při finále možná trochu chybělo prověření praktických zkušeností, protože v New Yorku už se pivo nečepovalo," řekl jeden z trojice porotců, obchodní sládek značky Pilsner Urquell Václav Berka. "Šlo už jen o diskusi s rozhodčími," vysvětlil.

Umění čepovat

Umění správně načepovat pivo prokázali finalisté už v předcházejících národních kolech, kde porota poměřovala také znalosti soutěžících o technologických postupech výroby plzeňského piva, jeho zvláštnostech i o jeho historii. Hodnocení praktické části spočívalo ovšem i v utajených návštěvách restaurací, kde soutěžící pracují.

"Naši tajemní zákazníci několikrát výčepní navštívili a ve skrytu pozorovali, jak postupují ve své hospodě. Důvod je ten, že jsme nechtěli, aby čepovali dobře jen v soutěži, ale aby čepovali pivo každému zákazníkovi s úsměvem a servírováním tak, jak si představujeme," popsal záměr sládek Berka. Soutěž vznikla proto, aby se výčepní stali zároveň i propagátory plzeňského piva.

"Naše pivo, když opouští pivovar, je v perfektní kondici. Musíme ale vykrýt prostor, než se dostane ke spotřebiteli. A právě výčepní v tom hrají velmi důležitou roli," zdůraznil Berka.

Výsledek naštval restauraci U Pinkasů

Výrokem tříčlenné poroty byl ovšem roztrpčen ředitel restaurace U Pinkasů Ludvík Bejvančický, který je přesvědčen, že vítězství jeho zaměstnanci uniklo kvůli jazykové bariéře. Zatímco Jihoafričan hovořil s porotou ve své domovské angličtině, ostatní dva finalisté byli při diskusi odkázáni na tlumočníka.