Po uzavření notoricky známých tras, jako byla balkánská, budou podle zprávy pašeráci hledat nové způsoby, jak dostat migranty do EU. Materiál zmiňuje, že většina cest je notoricky známá už dlouho, ať už vedou přes západní Středomoří do Španělska, přes centrální Středomoří do Itálie, nebo z Turecka přes Egejské moře.

Podle dubnových statistik se po výrazném poklesu příjezdů z Turecka do Řecka stává opět nejfrekventovanější právě cesta přes centrální Středomoří z Libye na jih Itálie. Zpráva varuje, že jen v Libyi na cestu do Unie čeká okolo 800 000 lidí.

Europol ale v dokumentu upozorňuje, že pašeráci se umějí rychle přizpůsobit novým podmínkám a umějí najít nové cesty do EU. Europol a Interpol zmiňují, že existuje 250 míst uvnitř Unie i mimo ni, které mají pro pašování migrantů klíčový význam.

Europol odhaduje, že přes devadesát procent migrantů se dostalo do Evropy s pomocí dalších lidí, většinou kriminálních sítí nebo zločinců.

Vydělávají miliardy dolarů

Zpráva také upozorňuje, že převaděčství a pašování lidí je ryze mezinárodní, protože se na něm podíleli lidé z více než stovky zemí včetně států EU.

Převaděčství je vysoce výnosné, zpráva odhaduje loňský obrat převaděčů na pět až šest miliard dolarů (až 143 miliard korun), za jednu cestu se platí 3200 až 6500 dolarů (76 tisíc až 155 tisíc Kč).

Dokument upozorňuje, že poptávka je vysoká a náklady pašeráků velmi nízké, nejčastějším způsobem přepravy migrantů loni zůstával osm až 12 metrů dlouhý gumový člun, který uveze až 40 lidí, i když Europol varuje, že po zesílení námořních kontrol může narůstat počet migrantů, kteří budou cestovat vzduchem. Zmiňuje, že většina plateb (52 procent) probíhá v hotovosti, což ztěžuje zásah proti sítím pašeráků. Asi pětina plateb šla přes alternativní platební systémy.

Europol zmiňuje i to, že sami migranti jsou ohroženi, protože mohou skončit v otroctví včetně sexuálního, neboť musejí platit vysoké sumy pašerákům. Připomíná, že pašerácké sítě mohou využívat pro své cíle i teroristé.