Materiály údajně prokazují, že obří bankovní machinace prováděl jeho nejlepší přítel Sergei Roldugin, a jelikož tak činil prostřednictvím Banky Rossija, kterou řídí jeho další kamarád Jurij Kovalčuk, musel o tom ruský prezident vědět, poznamenává britský deník The Guardian.

Cesta rublů kolem světa

Roldugin nechával - opět podle zmíněných dokumentů - vyprat tučné sumy peněz tak, že je nejprve poslal přes Ruskou centrální banku švýcarským právníkům. Ti je posílali do Panamy právní firmě Mossack Fonseca, která obnos zlegalizovala převedením na falešné dluhopisy.

Právě kolem společnosti Mossack Fonseca se točí stále probíhající skandál vyvolaný tzv. Panama Papers, které částečně zveřejnil deník Süddeutsche Zeitung. [celá zpráva]

Ruský prezident Vladimir Putin a jeho přítel Sergej Roldugin

FOTO: ČTK/AP

Dluhopisy putovaly na konta Ruské komerční banky na Kypru, kde byly znovu převedeny na peníze a přes dceřinou offshorovou firmu Sandalwood Ontinental  vráceny do Ruska prostřednictvím firmy Ozon. Ta vlastní luxusní lyžařské středisko poblíž Petrohradu, kde se vdávala Putinova dcera Katěrina. Peníze ze společnosti chodí buď přímo na konta rezortu nebo jdou za „osobním bankéřem Putina” Jurijem Kovalčukem.

Jeho jméno a společnost Sandalwood Continental figurují u transakcí nejméně za miliardu dolarů (téměř 23,8 miliardy korun).

Miliardový violoncellista 

Sergej Roldugin, který stojí na začátku finančního toku, je Putinovým přítelem z dětství, Putin ho seznámil se svou bývalou manželkou Ljudmilou a Roldugin se navíc stal kmotrem jeho dcery Marii. Roldugin je violoncellista, což ale nevysvětluje majetek, jehož hodnota je podle deníku The Guardian odhadována na nejméně 100 miliónů dolarů (2,38 miliardy korun).

Roldugin vlastní 12,5procentní podíl v obří reklamní společnosti Video International, menší podíl v továrně na nákladní vozy Kamaz, 15 procent v kyperské firmě Raytar nebo 3,2 procenta akcií Banky Rossija.

Obchod, který neproběhl

Samotné transakce, které vykazovali Putinovi muži, protiprávní nejsou. Problém je v tom, že nikdy neproběhly.

„Není to o obchodování, je to o tom předstírat obchodování a tím skrývat peníze,“ vysvětlil BBC britský finanční expert Andrew Mitchell.

Panama Papers získal německý list Süddeutsche Zeitung od nejmenovaného zdroje a podělil se o ně s Mezinárodním konsorciem investigativních novinářů, britským deníkem The Guardian a stanicí BBC.